Mat och dryck

Från molekylär gastronomi till polsk matlagning – "Jag älskar att inspirera!"

Gaja Dudkiewicz är kursledare inom ämnesområdet mat & dryck på Medborgarskolan Stockholm. Hon undervisar i allt från matens kemi till polsk matlagning. Vi ställde några frågor om rollen som kursledare och hennes relation till matlagning.

Gaja jobbade flera år inom restaurangbranschen innan hon startade eget företag med fokus på att undervisa inom matlagning.

– Mitt matlagningsintresse började under universitetstiden där jag studerade Gastronomi. Jag insåg snabbt att mat inte ”bara” är mat utan ett interdisciplinärt ämne där kemi, fysik, biologi, fysiologi, psykologi och filosofi samverkar med varandra. Jag älskar mat och vetenskap helt enkelt.

Idag undervisar Gaja på Medborgarskolan Stockholm som del av sitt eget företag. Hon undervisar bla. inom matens kemi, molekylär gastronomi, fine dining, kockutbildningar och polsk matlagning.

– Jag känner alltid glädje inför ett nytt kurstillfälle. En förväntan att snart kommer en grupp människor som vill lära sig om det som jag själv är så fascinerad av. Tekniker och livsmedel. Att jag får chansen att inspirera dem och lära dem nya saker är det bästa.

Inför en ny kurs tror Gaja på avslappning, diskussion och glädje som de viktigaste tre ingredienserna.

– Det är viktigt med en avslappnad stämning inom gruppen, som jag hoppas förmedla genom min egna glädje och entusiasm till matlagningen. Det ska inte vara läskigt att lära sig något nytt, utan spännande och roligt. Detta uppnår man bäst genom att prata om mat. Alla kommer in med olika tycken och smakpreferenser men med den gemensamma nämnaren att alla älskar matlagning. Jag hoppas att de som lämnar mitt kök gåt ut med ny kunskap och en lust att fortsätta utvecklas inom matlagning.

Vill du gå en kurs med Gaja? Kolla in vårt kursutbud inom mat & dryck!