Nasia sprider passion för sitt Grekland

När Nasia Tsiligkiri inte undervisar i grekiska på Medborgarskolan nosar hon gärna upp okända ställen i Grekland som hon tipsar sina ressugna deltagare om.

Solen, havet och maten lockar

Svenskar älskar att resa till Grekland, ett av våra vanligaste resmål. Solen, havet, maten, människorna, historien och kulturen – där finns mycket att lockas av och drömma om. Det märker Nasia Tsiligkiri på sina kursdeltagare i grekiska.

– Många av dem som går mina kurser är gift med en grek eller grekinna, reser ofta dit eller har till och med köpt hus i Grekland och drömmer om att flytta dit i framtiden. Det förstår jag, för det är ju ett jättevackert land! säger hon.

Kunde nästan ingen svenska

Själv flyttade hon till Sverige för över 20 år sedan för att plugga biologi och blev kvar. Efter bara några månader fick hon jobb på Medborgarskolan som kursledare.

– Då kunde jag nästan ingen svenska, men det spelade inte så stor roll för deltagarna kom ju till mig för att lära sig grekiska.

Spännande kultur och platser

Och det får de, med besked. De får förstås nöta den något kluriga grammatiken, lära sig alfabetet (som är enklare än man tror, lovar Nasia) och direkt öva på att prata. Dessutom berättar Nasia gärna om Greklands spännande kultur, historia och litteratur, visar filmer, spelar musik och tipsar om alla spännande platser som finns att uppleva.

– De flesta svenskar åker till öarna, men det finns fantastiska platser att upptäcka på fastlandet, både i bergen och längs kusterna. Jag åker till Grekland tre månader per år och brukar försöka hitta nya ställen som jag kan berätta om när jag kommer tillbaka.

Resa till Grekland

Hon drömmer också att få ta med sig sina deltagare till Grekland på resa.

– Det vore fantastiskt. Planerna finns inne i min hjärna, så vem vet, det kanske snart blir av.

Tills vidare får kursdeltagarna prova på Grekland här hemma i Sverige, för ofta avslutas terminen med ett besök på grekisk restaurang. Gärna med livemusik.

– Då dansar vi! Det tycker alla är väldigt roligt, säger Nasia.

Text: Sofia Eriksson | Foto: Ola Hedin

Nasia lär ut sina grekiska favoritord

Gå till videon på Youtube.com

Det är något speciellt med våra kursledare

NAMN: Nasia Tsiligkiri
ÅLDER: 39 år
BOR: Hässelby (men är född i Thessaloniki)
KURSLEDARE I: Grekiska på Medborgarskolan i Stockholm
GÖR PÅ FRITIDEN: Reser till Grekland, umgås med vänner, dansar grekisk folkdans
ÄR SPECIELLT MED NASIA: "Jag är alltid glad och optimistisk. När deltagarna kommer till mig på kvällen och kanske är trötta efter jobbet eller har bekymmer – då ska de inte behöva träffa någon som är sur. Jag vill sprida energi och glädje! Skratt och roliga historier gör både att man kopplar av och lär sig bättre."