Så blir du klimatsmartare

Sluta flyga, ät växtbaserat och framför allt: utmana samhällets strukturer. Nu är hög tid att alla engagerar sig i klimatfrågan, säger klimataktivisten Josef Henschel.

Klart vi vill rädda klimatet – men hur ska vi göra det? Det kan vara svårt att veta – och ibland känns det kanske också meningslöst att sopsortera och ställa bilen, välja bort långflyget och äta mindre kött när världen ser ut som den gör. Politikerna bråkar, forskningen ifrågasätts och världsdelar står i brand. Men klimataktivisten Josef Henschel vill ingjuta hopp med hjälp av fakta, engagemang och konkreta tips.

– I Sverige lever och konsumerar vi som att vi hade fler än fyra jordklot att tillgå. Det är uppenbart att det inte kommer att hålla. Vi måste göra något nu och vi måste göra det tillsammans, säger han.

Sluta flyga

Ett av de enklare sätten är att sluta flyga. En förlegad politik med subventioner har lett till alldeles för billiga flygresor och det har dragit saker till sin spets, menar Josef Henschel. Numera kan man resa till Thailand eller USA för några tusenlappar, och det vimlar av sökmotorer som räknar ut lägsta pris, ibland med flera mellanlandningar och komplicerade rutter som orsakar ännu mer utsläpp.

– Tur och retur New York innebär två ton koldioxidutsläpp – det är en persons årsförbrukning, bara på en enda resa. Det går helt enkelt inte att flyga till New York, konstaterar han.

Josef har själv inte flugit på fem år; för honom existerar inte ens det som alternativ när han planerar för resor och transporter. För att sprida budskap och tankesätt kring resandet har han varit med och utvecklat Klimatsmart semester, en sökmotor och en sajt där du superenkelt kan se hur stor just din klimatpåverkan blir när du reser. I Klimatsmart semesters kalkylator kan du se sanningen i vitögat och svart på vitt få siffror på att den där weekendresan till USA kanske är billig för plånboken men inte för miljön. Här kan du också få tips om hur – och kanske vart – du kan resa i stället.

Strukturförändringar

Ett annat sätt att vara med och påverka klimatet är att äta växtbaserat, det vill säga välja bort kött och mejeriprodukter samtidigt som du främjar lokal odling och dessutom får ett lite hälsosammare liv. Men det allra viktigaste är att som medborgare vara med och påverka strukturerna och politikerna så att de i sin tur kan fatta beslut som är gynnsamma för miljön och klimatet.

– Vi befinner oss mitt i en klimatkris. För att bromsa effekterna av den globala uppvärmningen måste vi inse att problemen vi står inför är strukturella. Vi måste förändra de strukturer som låser fast oss i ett fossilberoende, säger Josef.

Att göra sin röst hörd är inte så svårt som det kan verka.

– Vi kan engagera oss politiskt, eller varför inte bli aktivister, och samtidigt rösta klokt, säger han.

Inspirerande föreläsning

Josef Henschel har föreläst hos Medborgarskolan om såväl klimatsmart semester som klimataktivism och förmedlat fakta och tips om hur vi tillsammans, steg för steg, kan förändra världen.

– Jag hoppas genom mina föreläsningar kunna ge några tankeställare och samtidigt väcka lusten att resa på andra sätt än snabbt, billigt och långt. Resan i sig kan bli en väldigt fin upplevelse för den som kan acceptera att saker och ting får ta tid – något som vi inte är vana vid nu för tiden.

Eftersom informationsdelning och diskussion är några av grunderna i en demokrati med ansvarsfulla och engagerade medborgare – och förstås något som Medborgarskolan brinner för – har föreläsningarna varit gratis och ägt rum på flera platser i närområdet: Göteborg, Halmstad, Skövde och Trollhättan. Föreläsningarna riktar sig till alla som vill lära sig mer om klimatet och få inspiration till att resa, leva och agera klimatsmart.

Om du är intresserad av att boka en föreläsning om klimatet och hur man lever mer klimatsmart, se mer på Extinction Rebellions på extinctionrebellion.se, eller hör av dig till Medborgarskolan.

– Det finns fortfarande tid att förhindra de värsta effekterna av klimatförändringarna, men vi måste agera nu och vi måsta vara många.

Text: Sofia Eriksson | Foto: Sören Håkanlind

Se filmen med Josef