20 Maj 2024
Mån-Fre
Charlotte Ageland

Älskar du blommor?

Den här utbildningen ger dig tekniska och teoretiska baskunskaper i floristhantverket. Du kommer att utveckla ditt färgseende och känsla för form och design. Vi kombinerar traditionella tekniker med nytänkande.

Utbildningen hålls i vår floristsal och du får mycket erfarenhet av praktiskt arbete med blommor och grönt.

Utbildningen är ett första steg mot fortsatta studier eller arbete i branschen. Den är också ett utmärkt komplement för dig som vill bredda din kompetens som exempelvis trädgårdsmästare eller inredare/stylist. Du som vill lära dig för nöjes skull är naturligtvis också välkommen.

Innehåll

Vi arbetar mycket praktiskt och använder rikligt med blommor och grönt varje lektion. Lektionerna ägnas åt:

• blomsterbinderi i olika stilar, exempelvis brudbuketter
  • höga och låga bordsarrangemang, kransar och begravningsdekorationer
  • varuvård
  • färg- och formlära
  • grunder i butiksekonomi och kundservice
  • växtkännedom

Under utbildningens gång skapar du en portfolio. Utbildningen avslutas med ett teoretiskt test där du får visa vad du lärt dig. Du som vill praktisera i blomsterbutik efter utbildningen får även tips och råd (praktik sker på deltagarens initiativ). Blommorna du arbetat med tar du med dig hem.

Upplägg

Utbildningen hålls under fem heldagar, kl. 09:30-16:30 (med lunchpaus och fikatillfällen) vecka 21 och 22

Utbildningen hålls i vår floristsal i Medborgarskolans Hus på Hagagatan 23A.

Huvudledare är Charlotte Ageland som är utbildad florist och har drivit egen butik. Hon har lång erfarenhet av pedagogisk verksamhet och har föreläst och undervisat i många olika sammanhang. Idag håller Charlotte i Medborgarskolans grundutbildningar, flera fortsättningskurser samt kortare inspirationskurser.

Kursmaterial

Alla blommor, verktyg, material samt viss litteratur ingår. Ta bara med en lunchsmörgås och papperskassar att bära hem blommorna i. Ett tips är att ha på sig oömma kläder och sköna skor.

Du behöver inte ha några förkunskaper - bara passion för växter och design!

Diplom

För att få diplom vid avslutad kurs krävs minst 80% närvaro samt godkända kursmoment. Diplomet skickas hem till dig.

Anmälningsavgift på 1000 kr faktureras i samband med anmälan. Obs! Speciella avbokningsregler gäller för våra linjer. Läs våra köpvillkor här. Du får detaljerad information i din bekräftelse som skickas efter att vi registrerat din ansökan.

Avgiften kan betalas med Swish, kort eller Medborgarskolan faktura. Som privatperson får du delbetala tre gånger utan extra kostnad, vänligen ange önskemålet i meddelande-fältet vid bokning.

Med reservation för mindre ändringar av utbildningens innehåll.

Rabatt

Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 6% rabatt på Bokus och 10% rabatt på Akademibokhandeln. Läs mer om hur du gör här.

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm