Limhamn
1 Jul 2024
Mån-Tors
5 995 kr

Vill du arbeta med dina händer och kreativt skapande? Denna diplomutbildning i konst riktar sig till dig som vill förbereda dig för högre konstnärliga studier, som vidare vill utveckla ditt konstnärliga skapande eller som helt enkelt vill testa något nytt och energigivande.

Innehåll
Detta är en grundläggande konstutbildning med delmoment i bland annat måleri och teckning. Utbildningen innefattar både praktiska och teoretiska moment. Utbildningen omfattar färglära, färgteori, bildkomposition, harmoniläran och ateljéstudier som stilleben och landskapsmåleri. Teckningen innefattar studier i olika material som blyerts, kol och tusch. Övningar i komposition, arbete med ljus och skugga samt naturalistisk teckning ingår. Vi studerar även konsthistoria och nutidskonst. Teori varvas med praktik, men du arbetar främst med det praktiska lärandet. Undervisningen sker i grupp med handledning, som stöder varje deltagares unika utveckling.

För att erhålla ett diplom krävs minst 80% närvaro och att du blivit godkänd på examinationen, som i denna utbildning innebär en bedömning under utbildningens gång i de olika utbildningsområdena.

Upplägg
Utbildningen innefattar 30 klocktimmar (dvs 40 studietimmar) fördelat på 8 sammankomster. Vi träffas måndag till torsdag under två veckor (v27-v28) 10:00-13:45.

Förkunskaper
Alla är välkomna. Inga förkunskaper krävs då utbildningen är individuellt utformad, det vill säga att den är anpassad för såväl den som är nybörjare som för den som söker förbereda sig för högre konstnärliga studier. Du får arbeta med moment som är anpassade till din kunskapsnivå och dina förutsättningar.

Utbildningsmaterial
Utbildningsmaterial ingår inte i avgiften. Införskaffa material till första utbildningstillfället, men vänta in din kallelse. Du kommer få en lista på material och tips om var du kan köpa det av din utbildare före utbildningsstart. Alla specialverktyg som behövs för utbildningen finns på plats, men har du egna verktyg så får du gärna ta med dessa.
Tänk på att vi kommer att arbeta i en skapande miljö där oömma kläder är att föredra. Ta gärna med dig ett förkläde och handduk att torka händerna på.

Utbildare
Federico Winqvist Estrada är en internationell meriterad konstnär och passionerad pedagog med över 40 års erfarenhet. Han har en framgångsrik, gedigen och väldokumenterad verksamhet såväl inom konsten som inom pedagogiken.

Anmälan
Vi förbehåller oss rätten att ställa in utbildningen vid för få anmälda och korta den vid färre än sex deltagare. Vi startar vid fyra deltagare och kommer max vara 8 deltagare. Anmälan är bindande!

Finansiering
Utbildningen är inte studiemedelsberättigad.
Vill du betala med faktura, välj Medborgarskolan faktura. Vill du delbetala skriv i meddelanderutan att du vill delbetala. Det går att dela upp fakturan på upp till två delar.

skane@medborgarskolan.se

Medborgarskolan - Limhamns Folkets hus