Uppsala
26 Aug 2024
Onsdagar
72038

Engelska konversationskurs är lämplig för dig som förstår engelska hyggligt men tycker det är lite otäckt att prata själv. Genom enkla, styrda diskussioner i trygg miljö övar du upp din förmåga att uttrycka dig.

Kursen vänder sig till dig som redan har goda grunder men som vill fortsätta att hålla dina engelskkunskaper aktuella och levande. Vi tränar upp säkerheten genom att konversera på "enbart" engelska.

Målet är att utveckla det engelska språket, det öppnar dörrar och gör att du lättare kan tex tala och mer obehindrat delta i en konversation med människor med andra nationaliteter. Kursledaren har ett coachande och uppmuntrade arbetssätt.

Ämnena anpassas efter gruppens intressen. Vi kan komma tala om ämnens som passar gruppen: tex att jämföra svenska och engelska arbetsmiljöer, aktuella nyhets -och samhällsfrågor, hållbarhet, odling, matlagning från olika länder, filmer och litteratur.

Innehåll
En kurs för dig som kommit i kontakt med språket tidigare och befinner sig på A2 nivå men vill komma vidare i din förmåga att kommunicera. På kursen får du bredda dina kunskaper inom vardagsspråk, uttal och ordförråd genom olika praktiska övningar. Tillsammans med ledaren anpassas undervisningen till dig och gruppens kunskapsnivå och intresseområden.

Upplägg
Kursen går en gånger i veckan i 8 veckor, samma dagar på dagtid. Eventuella lov eller uppehåll bestäms tillsammans i gruppen och med ledaren vid kursens första tillfälle. Kursen omfattar 2x 45 minuter per kurstillfälle.

Efter avslutad kurs erbjuder vi möjlighet att boka plats på kommande fortsättningskurs.

Förkunskaper
För att delta i kursen bör du ha tidigare erfarenheter av språket. Detta innebär att du har läst engelska på nivå A1-A2 eller har motsvarande förkunskaper.

Känner du dig osäker på din nivå så kan du göra vårt språktest på www.medborgarskolan.se/spraktest

Janis Nordqvist kommer ursprungligen från USA och har varit i Sverige i runt 23 år. Hon har arbetat som pedagog för Uppsala Kommun. Dessutom har hon en omfattande bakgrund som engelska kursledare för vuxna. Janis har nära 20 års erfarenhet av undervisning för både vuxna och barn. Eftersom hon är från USA kan hon ge inblick i den amerikanska kulturen, livsstilen och livet i USA. Hon har också en affärsbakgrund som kan användas för studenter som vill praktisera sin affärsengelska eller vill lära sig mer om den amerikanska affärsvärlden.

Medborgarskolans ledare delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt. De vidareutvecklar kontinuerligt sin förmåga genom Medborgarskolans fortbildningsprogram inom vuxenpedagogik.

Kursmaterial
Kursledaren arbetar med eget material så ingen kurslitteratur behöver inhandlas inför kursen.

Kallelse/faktura
Alla kursstarter är preliminära. Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen om det är för få anmälda.  Kallelse/faktura till kursen med definitivt startdatum skickas till angiven e-postadress cirka en vecka före kursstart.

I våra lokaler finns både kylskåp och micro, så det går bra att ta med egen mat om så önskas. Medborgarskolan bjuder på kaffe och te.

Folkbildning
Grundtanken med folkbildning är att deltagarna i samverkan med kursledaren lär av varandra. Arbetsformerna är demokratiska och engagerande och lärandet aktivt. Deltagarna söker och bygger sin egen kunskap genom dialog, interaktion och reflektion med andra. Genom bra kommunikation har kursledaren möjlighet att anpassa kursen tillsammans med deltagarna under kursens gång.

Medborgarskolan Mälardalen är miljödiplomerade sedan 2016. Läs mer om vårt hållbarhetsarbete  här.

Anmälan
Anmälan sker via formuläret här på kursens hemsida eller genom Kundcenter, tel. 010-15 75 200.

Medborgarskolan Uppsala (Bergsbrunnagatan)

Bergsbrunnagatan 20, Uppsala