Distans
8 Okt 2024
Tisdagar
Tomas Lorge

För dig som har förarintyg och som vill navigera utomskärs och till havs. Undervisningen sker via onlinemöten i Teams.

Innehåll

Kursen ger dig den kunskap som krävs för navigering utomskärs och till havs, mörkernavigering, säkerhet ombord och principerna för GPS, radar och SRC. Har du en båt som är minst 4 x 12 meter är kustskepparintyget ett krav.

Upplägg

Fem sammankomster via Teams, dessutom ingår föreläsningen "Väder till sjöss" med Anna Geidne, meteorolog och navigationslärare.

Det är bra om du kan göra övningsuppgifter mellan kurstillfällena. Efter avslutad kurs anordnas prov för kustskepparintyg. Det är NFB som arrangerar provet, du kan även själv söka en förhörsförrättare på hemsidan. Du får mer information av din kursledare.

Förkunskaper

Förarintyg samt intyg om genomfört dagpraktikpass är ett förkunskapskrav för att få kustskepparintyg.

Det är något speciellt med våra kursledare! Våra kursledare har alla en gedigen erfarenhet av båtliv och sjöfart.

Medborgarskolan erbjuder varje termin många givande utbildningar som underlättar ledarens pedagogiska arbete och stimulerar till personlig utveckling.

Kursmaterial

Följande material ska du ha från förarintyget:

• Boken Fritidsskepparen av Bengt Utterström och Sten Ramberg, (ej äldre än tryckår 2020)
  • Passare
  • Transportör

För kustskepparkursen tillkommer övningssjökort kustskepparintyg, 61/93, Landsort-Ålands hav. Övningssjökortet för kustskepparintyg kostar 75 kr och faktureras i efterhand. Det kommer finnas att hämta ut på Medborgarskolan i Stockholm, alternativt så kan du få det hemskickat mot en fraktkostnad på 80 kr. Du får mer information i din kallelse.

Kostnad för att skriva upp för kustskepparintyget är 650 kr och betalas vid provtillfället. När du skrivit provet och blivit godkänd ansöker du om ett intygskort på NFB:s hemsida

Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.
Eventuellt uppehåll under skollov.

Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln

Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på Bokus och 10 % rabatt på Akademibokhandeln. Läs mer om hur du gör här.