Kristianstad
Dag
Söndag
995 kr

Det mexikanska köket är känt över hela världen för sina djärva smaker, livfulla färger och olika utbud av rätter. Oavsett om du föredrar kryddig, salta eller söt, finns det något för alla i det här köket

Om workshopen
Det mexikanska köket har en rik historia som går tillbaka tusentals år. Urbefolkningen i Mexiko, inklusive aztekerna och mayafolket, skapade ett kök som var baserat på de ingredienser som var tillgängliga för dem, inklusive majs, bönor, chili och tomater. När spanjorerna kom till Mexiko på 16-talet introducerade de nya ingredienser som nötkött, fläsk och mejeriprodukter. Med tiden blandades dessa ingredienser med traditionella mexikanska ingredienser för att skapa det unika köket som vi känner till idag.

Det du kommer få lära dig under denna workshop är hur du marinerar ditt kött, hur du gör ditt egna mexikanskabröd, får till de krispigaste grönsakerna och de ostigaste nachos. Du får även lära dig hur du kombinera de olika smakerna, gör den bästa salsan och guacamolen. Dessutom får du tips på ljus öl som passar till maten.

Vad får du laga? Wrap med kyckling (alt vegetarisk), Fajitas med biff och krispiga grönsaker (alt vegetarisk), nachos delux, hot salsa och guacamole

För vem
Inga förkunskaper krävs.

Kursledaren
Eyad Al Khouri har 25 års erfarenhet inom restaurang branschen. Han har bl a. jobbat på en av Lunds äldsta krogar och har erfarenhet av många olika traditioner. Eyad har jobbat med olika kockar både från Sverige och från andra länder. Hans specialitet är Libanesisk matlagning, pizzor och mexikansk matlagning.

Våra ledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem, där alla ledare kontinuerligt erbjuds möjlighet till såväl personlig som pedagogisk utveckling.

Kursmaterial
Kostnaden för matvaror är inräknade i deltagaravgiften. Inga ytterligare kostnader tillkommer. Receptet för kvällens meny får du med dig hem.

- En studietimme omfattar 45 minuter.
- Ange eventuell matintolerans och/eller allergi i samband med din anmälan. I någon mån kan alternativ erbjudas, dock ej fullt ut individanpassad meny.
- Vi kan inte garantera en plats förrän tillräckligt många anmälningar inkommit och kursen blir startklar. Invänta en kallelse som kommer med posten.
- Det går att dela upp kursavgiften på två eller tre månader utan extra kostnad.
Har du läst våra köpvillkor? Ta del av viktig information innan du anmäler dig. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/

Rabatt på böcker
Som deltagare i Medborgarskolans kurser får du 6% rabatt på böcker hos Bokus och 10% hos Akademibokhandeln. Läs mer om hur du utnyttjar din rabatt här. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/formaner/

Om folkbildning
En kurs på Medborgarskolan är en ledarledd studiecirkel där alla deltagare kan påverka studiernas innehåll i en demokratisk anda. För folkbildning handlar om att lära tillsammans och av varandra.

Medborgarskolan Kristianstad

Magasinsgatan 2, Kristianstad