Skellefteå
17 Sep 2024
Tisdagar
Carina Burvall

Skapa en nystart på det nya året genom att delta i Passion för livet! Det vänder sig till dig som är seniorer och det är kostnadsfritt. Att bli äldre behöver inte innebära försämrad hälsa och livskvalitet. Du kan påverka hälsan genom hela livet med olika hälsofrämjande och förebyggande insatser.

Passion för livet riktar sig till dig som vill förbättra din livssituation, dela med dig av dina kunskaper, prova på förbättringsmodellen. Vinsterna är många, både för människan och för samhället samt en god hälsa.

Vad innebär det i praktiken att arbeta med hälsofrämjande i stället för sjukdomsförebyggande insatser?
Ett hälsofrämjande arbete utgår från det friska och de faktorer som bevarar och förbättrar individens välbefinnande i positiv riktning. Och det är just vad konceptet "Passion för livet" gör. En process som ger människor möjlighet att öka kontrollen över sin hälsa och förbättra den.

INNEHÅLL OCH MÅL
Passion för livet har minst 6 träffar och varje träff har ett eget tema.
1. Naturligt åldrande
2. Fysisk aktivitet
3. Förebygga fall
4. Mat och dryck
5. Social gemenskap
6. Läkemedel

Gruppens storlek är mellan 4-8 deltagare.

UPPLÄGG
Vi ses varannan vecka. För att ge möjlighet att reflektera och genomföra en del förändringar mellan träffarna.

FÖRKUNSKAPER
Du behöver inte ha några förkunskaper.

KURSMATERIAL
En del material ingår i kursen.

KURSLEDARE
Carina Burvall

Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har även ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla kursledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk och metodisk utveckling.

KALLELSE/FAKTURA
Kursen är gratis!
Du får en kallelse/faktura skickad till angiven e-postadress ca tre veckor innan kursstart. Startdatum är preliminärt och kan vid behov flyttas fram. Kursen kan komma att ställas in om det inte blir tillräckligt många deltagare. Ju tidigare du anmäler dig, desto större chans att kursen startar.

BRA ATT VETA
Vid frågor, funderingar eller specifika behov, tveka inte att kontakta oss.
Ring oss, 0910-71 31 30 för mer information.
Glöm inte att läsa våra avbokningsvillkor om du vill avboka din plats!
Vill du delbetala så hittar du informationen på samma ställe.
Klicka här så kommer du direkt till allmänna villkor, delbetalning med mera.

RABATT HOS BOKUS OCH AKADEMIBOKHANDELN
Under tiden du går kursen hos oss på Medborgarskolan får du rabatt på Bokus och Akademibokhandeln.
Gå in på www.medborgarskolan.se/bokusrabatt där hittar du detaljerad information om rabatterna.

MEDBORGARSKOLAN OCH FOLKBILDNING
Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.
Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Medborgarskolan Skellefteå

Storgatan 37 B, Skellefteå