16 Maj 2024
Dag
William Corsi

MÄNs lokalgrupp i Stockholm arrangerar tillsammans med Medborgarskolan en gratis filmvisning av dokumentären "Puss hejdå" med samtal efteråt om jämställt föräldraskap.

Innehåll

När Sandra blir lämnad av Filip, tre veckor efter att deras andra barn fötts, är det sin syster Annika hon ringer. Annika börjar spela in deras samtal, och det blir utgångspunkten för filmen Puss hej då. Genom dessa intima samtal bjuds tittaren in till Sandras värld som rämnar i realtid.

Sandras situation får Annika att börja fundera över sin egen relation och stundande bröllop. Hur undviker man att familjeprojekt blir början till slutet?

Och Filip, varför gjorde han som han gjorde? Bilden vidgas när vi får ta del hans känsla av otillräcklighet och vilsenhet som pappa.

Puss hejdå både upprör, förvånar och ger hopp i en laddad upplevelse från början till slut.

Filmen efterföljs av ett samtal om föräldraskap, jämställdhet, förväntningar och ansvar, utifrån en föreläsning och samtalsmaterial som MÄN tagit fram tillsammans med produktionsbolaget Story.

Förening

MÄN arbetar för jämställdhet och mot mäns våld. De utgår från en feministisk syn på världen och tanken att vi behöver förändra destruktiva manlighetsnormer för att stoppa våldet.

HÄR kan du läsa mer om föreningen.

Plats: Aulan, Medborgarskolans hus, Hagagatan 23 A, station Odenplan

När: 16e maj kl. 18:00 - 20:00