Gävle
17 Aug 2024
Dag
Caroline Bäckström

Kom och prova på silversmide för en dag!

Innehåll

Vi kommer tillsammans gå igenom de olika stegen för att tillverka en ring i silver och du kommer få testa på att såga, forma, löda, slipa och polera. Fokus ligger på att introducera smedjan och verktygen samt att gå igenom de olika grundmomenten med mål att ta hem din helt egna, kanske första ring i silver.

Upplägg

Workshop. Räkna med att det tar ca 4 timmar att göra din ring. Det kan gå fortare och det kan ta längre tid, och det är OK. Målet är att du får med din egna ring hem efter dagen.

Förkunskap

Ingen förkunskap krävs.

Caroline Bäckström har alltid haft ett stort hantverksintresse och 2010 fastnade hon för silversmide. Caroline brinner för att testa nya tekniker och gillar när det blir lite pilligt, hennes område är smycken och steninfattning. Det roligaste hon vet med att vara kursledare är mötet med alla deltagarna, få ta del av deras kreativitet och att utvecklas inom hantverket tillsammans.

Kursmaterial

Material ingår till en enklare ring där du själv får bestämma slutfinishen, vill du ha en hamrad yta, spegelblank eller kanske matt svart? Har vi tid över får du gärna löda på någon extra dekoration eller köpa till material för att göra något ytterligare.

Välkommen till oss

• Våra lokaler ligger centralt i Gävle.
  • Avstånd till lokal- och regionalbussar 200 m, tågstation 350 m.
  • Parkeringar och parkeringshus finns runt omkring våra lokaler.
  • Kök med micro, kyl, frys, vattenkokare och kaffemaskin finns.

• Ta gärna med något att äta så du håller energin under dagen.
  • Kursstart kan komma att ändras och att startdatum är preliminärt. Observera att du alltid får en kallelse innan kursstart.
  • Läs mer om delbetalning eller om våra allmänna villkor.
  • Vid frågor, funderingar eller specifika behov, tveka inte att kontakta oss.

Medborgarskolan och folkbildning

Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Medborgarskolan Gävle

Drottninggatan 23, Gävle