Kristianstad
Dag

Minska stress, få ny energi och öka ditt välbefinnande. Häng med på ett skogsbad för naturterapi och guidad närvaro i nuet. En skön upplevelse i kravlös gemenskap.

Om workshopen
Idag lever många av oss med ett ständigt brus av ljud, höga krav och få stunder av total vila. Naturen är en fantastisk källa till kraft för att balansera detta. Med ett så kallat skogsbad kan du släppa alla krav, bli av med stress och ladda med ny energi. Ett ”skogsbad” eller Shinrin Yoku som det heter på japanska är inte bad i en tjärn som en kanske kan tro. Det är en upplevelse i ett naturområde där du ”badar” med dina sinnen i skogen.

Studier som gjorts på olika håll i världen har kunnat påvisa:
- Minskade nivåer av stress
- Ett stärkt immunförsvar
- Balanserat blodtryck
- Förbättrad kognitiv förmåga
- Minskade nivåer av ångest och depression
- Ökat psykiskt och fysiskt välbefinnande

Med hjälp av din guide får du möjlighet att sakta ned, befinna dig i nuet och utforska naturen. Här lämnar vi stigarna och ger oss in i skogen. I en härlig, kravlös gemenskap med andra, på tryggt avstånd.

För vem
För alla, ingen erfarenhet krävs.

Kursledaren
Camilla Alm – Skogsbadsguide.

Ta på dig kläder efter väder och ett par rejäla, sköna skor att gå i. Ha gärna en extra varm tröja med, då du kan bli kall, eftersom vi tillbringar mycket tid i stillhet. Ta med en egen kopp, en flaska vatten och en sittdyna eller liggunderlag. (En sittdyna kan göras av en dagstidning stoppad i en plastpåse) Om det regnar så ta gärna med ett paraply.

- En studietimme omfattar 45 minuter.
- Vi kan inte garantera en plats förrän tillräckligt många anmälningar inkommit och kursen blir startklar. Invänta en kallelse som kommer med posten.
- Det går att dela upp kursavgiften på två eller tre månader utan extra kostnad.

Har du läst våra köpvillkor? Ta del av viktig information innan du anmäler dig. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/

Använd ditt friskvårdsbidrag hos oss
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag (som de flesta får av sin arbetsgivare) till att gå denna kurs. Gå en eller flera kurser, beroende på hur stort ditt bidrag är. Betala kursavgiften och kontakta oss på 075-241 68 50 / region.syd@medborgarskolan.se och begär kvitto till din arbetsgivare.

Rabatt på böcker
Som deltagare i Medborgarskolans kurser får du 6% rabatt på böcker hos Bokus och 10% hos Akademibokhandeln. Läs mer om hur du utnyttjar din rabatt här. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/formaner/

Om folkbildning
En kurs på Medborgarskolan är en ledarledd studiecirkel där alla deltagare kan påverka studiernas innehåll i en demokratisk anda. För folkbildning handlar om att lära tillsammans och av varandra.

Bockeboda

Bockebodavägen 474-80, Kristianstad