Karlstad
Söndag
Maria Heilinger Shalan
160 kr

Kom och skratta med oss i vår skrattklass! Ingen tidigare erfarenhet krävs – bara en öppen inställning och en vilja att ha kul. En rolig och lekfull kurs för alla åldrar! Vi ses där!

Visste du att kroppen inte kan skilja på ett låtsasskratt eller ett äkta skratt? Den fysiska effekten är densamma oavsett om du framkallar ett skratt eller om du skrattar "på riktigt".

Vi anordnar denna skrattklass på Världsskrattdagen. Detta är en inofficiell temadag lanserad 1998 av indiern Madan Kataria som infaller den första söndagen i maj varje år och som går ut på att uppmana människor att skratta mer.

Innehåll

Välkommen till vår skrattklass, där vi utforskar skratt och glädje tillsammans. Skrattklassen består av olika övningar som framkallar skratt. Skratt hjälper till att frigöra hormoner och kemikalier som sänker stressen och gör att man känner sig avslappnad och glad i både kropp och själ.

Lite osvenskt kan tyckas, men låter man kroppen leda och lämna huvudet hemma så brukar det lösa sig.  Lite osvenskt kan tyckas, men låter man kroppen leda och att man lämnar huvudet hemma så brukar det lösa sig.

Vår ledare presenterar syftet med skrattklassen och dess positiva effekter på hälsa och välbefinnande. Hon guidar oss sedan vidare till ett bubblande skratt som är svårt att motstå. Skrattet kommer att smitta av sig och vi lovar att känslan kommer att vara på topp när vi lämnar denna upplevelse.

Det verkar ligga något i talspråket ”Att ta medicin är inte roligt, men att ha roligt är medicin”. Det är helt klart att skratt har en positiv inverkan på oss människor, både mentalt och fysiskt.

Upplägg

Detta är ett enstaka prova-på tillfälle.

Maria Heilinger-Shalan är en mångsysslare som beskriver sig själv som poet, skribent, amatörförfattare, komiker, estradartist, undersköterska, guide och äventyrare. Hon sysslar bl.a med revy, stand-up och teater. Hon kommer från Värmlandsnäs, uppväxt i Säffle och säger sig själv ha fastnat mellan stolarna av Lundell och Gardell. Ingen annan ledare skulle kunna passa bättre att hålla en skrattklass än just Maria.

Du får en kallelse till kursen ca en-två veckor innan kursstart. Startdatum är preliminärt och kan vid behov flyttas fram. Kursen kan komma att ställas in om det inte blir tillräckligt många deltagare. Ju tidigare du anmäler dig, desto större chans att kursen startar.

Ta med familj, släkt och vänner och kom med på "ett gott skratt som förlänger livet"!

Medborgarskolan Herrhagen

Vasagatan 8, Karlstad