Karlstad
9 Nov 2024
Lör, Sön
Anneli Raninen Lundberg

Tänk dig att kunna forma silver på samma sätt som lera. Gör smycken i rent silver, en hel helg av skapande som passar alla. Perfekt att göra till dig och för presenter!

Vi arbetar med silver som är malt till ett fint pulver och blandat med 10% bindemedel och vatten. Materialet kallas silverlera och är mjukt och enkelt att jobba med. När du har format ditt smycke med fingrarna och enkla verktyg får det torka, sedan bränns det i hög temperatur. Bindemedlet brinner upp och du har då ett smycke i rent silver som du borstar och putsar upp till hög glans.
Materialkostnad tillkommer, se nedan.

Innehåll
Du lär dig hantera, forma och bränna silvret. Du lär dig också hur du ska bearbeta silvret efter bränning och montera som till exempel halsband.
Det här är en grundkurs som är upplagd så att du får lära dig olika tekniker och också hantera 3 olika typer av silverlera genom de smycken du gör. Du kommer att tillverka en ring och två hängen i rent silver.

- Introduktion till silverlera
- Lär dig hantera lera, mönsterplattor och verktyg
- Lär dig att bränna silver med handhållen gasbrännare
- Lär dig brännkurva för silver i brännugn
- Lär dig hur du fattar in en brännbar ädelsten
- Lär dig använda 3 olika typer av silverlera
- Individuell handledning

Helgkurs lördag-söndag kl 10.00-16.00.

Inga förkunskaper behövs.

Anneli Raninen Lundberg är en konstnär, konsthantverkare och fotograf med stor passion för det kreativa. Hon har bland annat kurser i akvarell, silverlera, foto och glasfusing och är alltid lika uppskattad.
Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
Kostnad för silver, övrigt förbrukningsmaterial och lån av verktyg tillkommer med 1400 kr för hela helgen och betalas direkt till ledaren.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan har du en del förmåner du kan använda, exempelvis 6 procent rabatt hos Bokus och 10 procent rabatt hos Akademibokhandeln. Mer om våra förmåner.

Tips på vidareutveckling
Medborgarskolan ett stort utbud inom andra hantverkskurser, läs mer på www.medborgarskolan.se  eller kontakta oss så försöker vi hjälpa dig att hitta något som passar.

Kom i oömma kläder. Ta med egen fika eller lunch. I lokalen finns kyl och mikro. Vill du hellre handla något finns både pizzeria och affär i närheten

Hos oss på Medborgarskolan är alla deltagare och ledare försäkrade under aktiviteten/kursen samt till och från aktiviteten/kursen. Lär mer på Olycksfallsförsäkring | Medborgarskolan

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Herrhagen

Vasagatan 8, Karlstad