Uppsala
Maik Hafner

Korv, öl och oktoberfesten i München är några av de saker vi förknippar med Tyskland. Öka farten på autobahn eller välj pittoreska småvägar för att nå ditt mål, det vackra landskapet gör småvägarna till ett tilltalande alternativ. Landet har mycket att erbjuda både sina invånare och besökare, kultur, historia och nöjen. Tyskland är även ett land med många internationella affärspartners, att behärska det tyska språket kan ro affären i hamn! Willkommen!

Innehåll
Individuell undervisning i tyska för dig som behöver konversationsträning, läxhjälp eller som vill damma av gamla kunskaper. Finslipa tyskan innan en resa eller konferens! Kursen passar även dig som är helt nybörjare och vill lära dig grunderna. Undervisningen och upplägget anpassas efter dina önskemål och behov för att du ska få ut maximalt av dina enskilda lektioner. Tillsammans med kursledaren läggs en passande arbetsplan upp för att tillgodose dina önskemål.

Upplägg

Eventuella lov eller uppehåll bestäms tillsammans ledaren vid första lektionen. Start, dag och tid bestäms i samråd med ledaren och administrationen. Kursen omfattar 45 minuter per kurstillfälle, det finns även möjlighet att ta dubbla lektioner. Efter avslutad kurs erbjuder vi möjlighet att boka fler lektioner för att fortsätta inlärningen. Prata med din kursledare eller administrationen så får du hjälp med detta.

Förkunskaper
Kursen passar både dig som kommit i kontakt med språket tidigare och dig som är helt nybörjare.

Känner du dig osäker på din nivå så kan du göra vårt språktest här:

• Nybörjare - nybörjarkurserna passar dig som ännu inte har några kunskaper i språket.A1 Jag kan förstå mycket enkla meningar. Jag kan besvara enkla frågor, använda enkla fraser och meningar, som t ex presentera mig och berätta var jag bor.
  • A2 Jag kan förstå och skriva korta och enkla meddelanden och personliga brev. Jag kan ta del i korta sociala samtal.
  • B1 Jag kan oförberedd gå in i ett samtal om kända ämnen. Jag kan beskriva händelser, drömmar och framtidsplaner och kan återberätta innehållet i en bok eller film. Jag kan i stora drag förstå radio- och TV-program som handlar om saker jag känner till.
  • B2 Jag kan förstå det mesta i nyheter och aktuella program på TV. Jag kan förstå samtida litterär prosa. Jag kan samtala och diskutera så pass flytande och ledigt att jag kan umgås med infödda på ett naturligt sätt. Jag kan förklara en ståndpunkt och ange för- och nackdelar.

Maik Hafner, född i Schwarzwald, har bott i Sverige i över 20 år och har varit kursledare i flera sammanhang. Eftersom han har tyska som modersmål har han mycket bra kännedom om tysk kultur och det tyska språket. Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
    Kursmaterial ingår inte i kursavgiften. Vilket material som används bestäms vid första tillfället. Detta för att undervisningen ska bli så individuellt anpassad som möjligt.

I våra lokaler bjuder vi på te och kaffe.

Skriv gärna i meddelande rutan om du har några önskemål om dag eller tid.

Medborgarskolan Uppsala (Bergsbrunnagatan)

Bergsbrunnagatan 20, Uppsala