Växjö
28 Aug 2024
Onsdagar

Valpkurs

Förbered dig och din valp för en ljusare framtid tillsammans!

Att få hem en valp är en stor sak och det innebär att mycket i våra liv kommer ändras och likaså för valpen. Vi behöver hjälpa våra valpar att klara av den miljö vi alla lever i. Då är valpkurs det första steget att få en trygg och bra relation tillsammans!

Innehåll
Denna kurs vänder sig till valpar från 3 månader och upp till 6 månader och vi kommer förbereda dig och din valp för framtiden. Här jobbar vi utifrån varje ekipage och era grunder samt tidigare kunskaper och det kommer finnas tid för frågor och diskussioner. Vi kommer att fokusera på:

• Hundens språk
  • Följsamhet, grunden till koppelgående
  • Valfrihet- hundens möjlighet att ha kontroll över olika situationer, att få ta egna initiativ
  • Lära in belöningsord
  • Kontakt och relationsövningar
  • Starten till inkallning
  • Och en hel del roliga lekar!

Upplägg
Vi kommer vara utomhus i alla väder. Kursen är på 5 träffar 28/8, 4/9, 11/9, 18/9 och 25/9  varav första tillfället är utan hund och är inomhus för teori i Medborgarskolans lokaler i Växjö. Resten av träffarna är utomhus med hund. Adress ges vid kallelsen till kursen.

Förkunskap
Ingen förkunskap krävs

Om kursledaren
Sandra Fransson Ottosson är utbildad hundinstruktör, hundtränare, hunddagisföreståndare, beteendeutredare och utbildad IDhunds förare. Sandra beskriver sig så här: Med mina två kompanjoner Samson och Sammi äventyrar vi och lever det enkla livet i naturen. Samson är en 8 årig spansk varg, en filosof som älskar att springa i skogen. Sammi är en 2 årig puma som är en aktiv jägare på mus och små ödlor, visar gärna upp sina troféer. I mitt liv som hundinstruktör satsar jag på hundens språk och deras frihet till lyckligt liv. Med positiv förstärkning och belöningsbaserad inlärning samt förståelse skapar jag ett samspel utan dess like. Joina mig på en fantastisk resa!

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram!

Kursmaterial
Det ingår skrivet kursmaterial av ledaren på den teoretiska träffen men ta gärna egna anteckningar om du vill på detta tillfälle!

Tips på vidareutveckling
Prata med kursledaren eller titta gärna efter fler hundkurser på https://www.medborgarskolan.se/arrangemang-sok/?q=hundkurs

Ta med sele/halsband, koppel, belöning och ett glatt humör!
Alla kursstarter är preliminära, du får information om kursen cirka en vecka före planerad kursstart.Meddela namn, ras och ålder på hunden vid anmälan.
Är ni flera i familjen som vill delta vill vi att en person är hundförare/gång. Resterande ska vara åhörare och ska också anmälas i förväg till oss på Medborgarskolan. Skriv fullständig personnummer på åhöraren i meddelande fältet vid anmälan.

Alla hundar som går kurs hos oss på Medborgarskolan måste vara friska och vaccinerade enligt gällande regler (SKK:s regler för vaccin). Vaccinationen måste vara fullgjort utifrån hundens ålder.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Hos oss på Medborgarskolan är alla deltagare och ledare försäkrade under aktiviteten/kursen samt till och från aktiviteten/kursen. Lär mer på Olycksfallsförsäkring | Medborgarskolan

Varmt välkommen!