15 Jun 2024
Lör, Sön
1 995 kr

Häng med på ett spännande övernattningsläger med smak av det vilda. Kom och inspireras av naturens skafferi.

Om lägret
Kl 16.00 samlas ni vid färjan som sedan tar er över till fantastiska Ivö. Ni kommer vandra till en plats där ni slår läger med era tält. Under lägret kommer du lär dig hur du lagar goda och nyttiga rätter av sk "ogräs" och vilda växter. Tillsammans plockar ni ett gäng växter. Dessa tillagar ni sedan till varmrätter, såser, soppor, sallader och te över öppen eld. Du får lära dig om nyttan och fördelen med att använda vilda växter. Enkel näringslära förmedlas, samt var man kan hitta växterna. Hur användes de förr och hur kan vi komplettera vår kost med dessa förträffligheter.

När kvällen är till ända kryper ni ner i sovsäckarna för att sedan åter möta en ny dag i det vilda. Dag 2 planeras att avrundas runt 13.00.

För vem
Kursen är en fortsättning på vårens kurs, men alla är välkomna oavsett om man varit med tidigare eller ej.

Kursmaterial
Matkostnad är inräknad i deltagaravgiften, dvs inga ytterligare kostnader tillkommer. Recept får du med dig hem.

Kursledare
Camilla Persson och Joakim Svanberg

Bra att veta
- Ledarna återkopplar med en packlista
- Kläder efter väder.
- Ange ev. intolerans eller allergi i samband med anmälan. I någon mån kan alternativ eventuellt erbjudas, men full individuell anpassning av innehållet är inte genomförbar.
- En studietimme omfattar 45 minuter.
- Vi kan inte garantera en plats förrän tillräckligt många anmälningar inkommit och kursen blir startklar. Invänta en kallelse som kommer med posten.
- Det går att dela upp kursavgiften på två eller tre månader utan extra kostnad.
Har du läst våra köpvillkor? Ta del av viktig information innan du anmäler dig. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/

Rabatt på böcker
Som deltagare i Medborgarskolans kurser får du 6% rabatt på böcker hos Bokus och 10% hos Akademibokhandeln. Läs mer om hur du utnyttjar din rabatt här. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/formaner/

Om folkbildning
En kurs på Medborgarskolan är en ledarledd studiecirkel där alla deltagare kan påverka studiernas innehåll i en demokratisk anda. För folkbildning handlar om att lära tillsammans och av varandra.

Ivö

Färjeleden, 34