Ett sammanhang att längta till. Anmäl dig till vårens kurser på Medborgarskolan

Ett sammanhang att längta till

Våren nalkas och det gör även Medborgarskolans kurser. Vi går mot ljusare tider och längtan efter att få uppleva glädje tillsammans är stor! Här kommer exempel på kurser och event under våren som du verkligen inte får missa.

Ett sammanhang att längta till

Upptäck och inspireras av våra kurser, föreläsningar och kulturupplevelser. Välj en aktivitet ur vårt spännande utbud – eller skapa din egen, som till exempel en studiecirkel. Vi brinner för ett lustfyllt, livslångt lärande och hoppas att du ska hitta ett sammanhang att längta till hos oss.
Kvinna som  utövar yoga utomhus

Några av vårens nyheter

Italienska/Spanska AW för dig som är singel • Floristkurs - Välkommen till en värld av blommor!• Köksträdgården - odlingskurs• Skriv – skriv skräck, för ungdomar • Fartygsbefäl klass VIII • Antigravity yoga • Nålstickning • En kurs i moms •Norrskensjakt med kamera! • Klangmeditation för återhämtning och djupavslappning • Hitta svamp på våren • Introduktion till skogsträdgård • Jägarskolan för tonåringar
    Vårens föreläsningar

25/1 – Kropp och hälsa med Stig Larsson• 26/1– Nyfiken på biodling?• 7/2 – Återhämtning och Stress – ta tillbaka makten över ditt liv • 8/3 – Vad kan mars lära oss av att bo på glesbygden?13/4 – Det svenska språket med Björn Ranelid • 20/4 – Psykedelisk vetenskap: Ett fält öppnas upp • 21/5 Odla dina egna grönsaker från affären • 10/5 – Språkets historia och släktskap med Karin Westin Tikkanen • 25/5 – Bröllopsblommor genom tiderna

Kurser på Medborgarskolan

Dags att ta hand om den egna trädgården.

Drömmer du om att designa en romantisk trädgård eller att kunna odla mitt i stan? Då har vi garanterat kurserna för dig i vårt gröna utbud av blommor och trädgård.

Djur och natur

Att vara in naturen är self love och något som är lugnande för själen. Oavsett om du bor på landet eller stan kan vi ge dig kunskaper i hur man tar tillvara på djur och natur. Lär dig något nytt, kom ut i friska luften och bidra till ett mer hållbart samhälle. Vi har kurser för dig som vill veta mer om fjällvandring, jägarexamen, valpkurs och att hitta svamp på våren.

Utomhus kurser

Kom ut – genom en kurs! Du kan t ex ta med hunden, gå matlagningskurs i det vilda eller förbereda dig för båtliv.

Skriv och retorik

Älskar du att skriva romaner om gripande kärleksdraman? Vill du komma vidare med ditt bokmanus eller drömmer du om att bli författare? Om du är redo att satsa på skrivandet eller vill imponera stort med nästa föredrag eller tal, så hjälper vi dig på vägen i någon av våra skriv- och retorik kurser.

Mat och dryck

Vägen till hjärtat går genom magen, eller hur? Matlagning kan vara roligt och väldigt romantiskt tillsammans med någon man tycker om. Oavsett om du vill imponera på dejten, sambon eller bara bli bättre på matlagning, har vi kursen för dig. Hos oss kan du lära dig laga rätter från världens alla hörn och upptäcka tekniker du inte visste fanns. Imponera på dejten och föreslå en kurs i italiensk trerätters middag eller utforska det persiska, polska, eller peruanska streetfood köket!

Kropp och hälsa

Kärleken till dig själv är det viktigaste du har: För älskar du inte dig själv, hur ska du kunna älska någon annan? Välmående ska alltid prioriteras oavsett om det gäller den fysiska som den psykiska hälsan. Gör dig redo för en nystart i vår i hälsans tecken. Lär dig hantera stress, landa i nuet och klang-meditation för återhämtning.

Sjöliv och navigation

Älskar du havet? Då har vi kursen för dig som vill lära dig navigera på sjön. Våra sjölivskurser gör båtlivet tryggare och roligare - oavsett om du är nybörjare eller erfaren. Lär dig att styra och manövrera båten, klara förarintyget eller ta skepparexamen. Vårt utbud täcker båttrafikens alla delar.

Konst och hantverk

Att skapa med händerna eller att ge bort något du själv skapat från grunden kan vara den mest romantiska gesten. Drömmer du om att sitta vid drejskivan som Demi Moore och Patrick Swayze? Då ska du gå en konst- och hantverkskurs hos oss. Vi har ett oändligt kursutbud inom keramik, målning, stickning eller snickeri. Unna dig själv eller en kär vän en kreativ vår!

Barn och ungdom

Vi vill att det ska vara roligt att lära. Hos oss får du både nya kunskaper och nya kompisar. Vi har många olika slags kurser för barn och unga. Kanske är du sugen på att gå en floristkurs, teckna manga, skriva skräck, laga färsk pasta eller lära dig ett nytt språk?
    Visar 3 av 9