Dags att hitta sommarlovskänslan

Sommarlovet är en välförtjänt ledighet för våra gymnasie­elever efter ett läsår med massa plugg. Men vad ska man göra när dagarna inte längre fylls med lektioner och skoluppgifter? Hur hittar man den rätta semesterkänslan?  Amalia Pirhi, Selma Eldh, Meja Byh Nord och Hjördis Takman läser andra året på natur­programmet på Karlstads globala gymnasium ser fram emot ett långt ­sommarlov.

– Frihet! En tid fri från alla krav och måsten där man får chansen att göra vad man känner för i stunden. Om man känner att man vill sova till klockan tolv så är helt okej, svarar Hjördis med ett leende på frågan om vad semester är.

Att få sova slappa och komma bort från skol­arbetet och vardag verkar de alla vara överens om är det som är semester. Hur man sen kommer in i den rätta semesterkänslan kan kräva lite mer jobb.

Selma menar att det gäller att koppla bort skolan och hitta på roliga saker, vara uppe sent och göra saker man oftast inte gör till vardags, till exempel käka godis varje dag, vara uppe senare och sova länge. Även Meja är inne på att det gäller att bryta mönster i vardagen som att sova länge.

Hjördis och Amalia förordar ett mer aktivt till­väga­gångssätt.

– För att hitta semesterkänslan tycker jag om att ta mig ut i naturen eller åka till en strand för att grilla eller fika, säger Amalia.

Hjördis recept för att hitta semesterkänsla är nog en bra vana att ta med sig inte bara på semestern.

– Jag går på promenader med musik i lurarna. Det är få saker som jag förknippar så mycket med sommar och semester som mina “musikpromenader” i solnedgångarna.

Nu när semesterkänslan infunnit sig måste man ju också hitta på något och Värmland har ju massor att upptäcka .

– Ett litet smultronställe som jag upptäckte ­förra sommaren var ett solrosfält i Ölme strax utan­för Kristinehamn där man fick plocka solrosor för 10 kronor per blomma. Pengarna som kom in gick sedan till barn­diabetesfonden, säger Amalia och lägger till att en sommar utan en räkmacka på Värmskogs café inte är en riktigt sommar.

– Rotnäs gård är ett underbart ställe med god lunch och fika och det blir ett antal turer dit under sommaren, säger Meja som också tipsar om båt­turer med båtbussarna på Vänern.

– Det finns många fina öar och platser man kan ta sig till med båt, att ta en tur ut till olika öar på ­Vänern när det är fint väder under sommaren är i stort sett oslagbart.

Hjördis vill slå ett slag för alla de historiska ­miljöer som finns i Värmland.

– Om man både är ett fan av historia och fina ­naturmiljöer är Von Echstedtska gården, två mil nordväst om Säffle att rekommendera starkt! En karolinsk gård från 1700-talet i mycket ­välbevarat skick med otroliga väggmålningar, intressant ­historia och trädgårdar med idyllisk karaktär.

Att åka skidor är kanske något som man inte förknippar sommaren men inte enligt Selma.

– Visst är det lite crazy att åka till Torsby skid­tunnel och åka längdskidor mitt i sommaren men varför inte, säger Selma och skrattar och passar också på att tipsa om att ta en cykeltur längst ­Vänern eller cykla längs den gamla banvallen som nu är Klarälvsbanan för att upptäcka olika delar av Värmland. Sedan får man ju inte glömma att ta med bad­kläderna, det finns ju så många mysiga bad­ställen i Värmland!