Delaktighet, gemenskap och allas rätt till kultur. Vi framför så väl föreläsningar på olika teman, som framträdanden med sång och musik. En uppskattad aktivitet på våra äldreboenden och servicehem.

Kultur i vården

Vill du veta mer om vår verksamhet? Kontakta:

Eva Olsson
eva.olsson@medborgarskolan.se

Våra kulturarbetare

• Ola Isedal
  • Tindra Svanberg
  • Tarmo Sundström
  • Ann Augustsson

Är du intresserad att framföra kulturprogram och vill bli en av våra kulturmedarbetare, kontakta oss!

Bredda och öka delaktigheten i kulturlivet

I Medborgarskolans uppdrag från staten ligger att bland annat att bidra till att bredda intresset för och öka delaktigheten i kulturlivet. Kultur kan ta sig många olika uttrycksformer, allt från amatörkultur till professionella framträdanden, allt från sång och musik, till föreläsningar, dans, dramatisering, filmvisning och så vidare. I vårt uppdrag ligger även att tillhandahålla kultur för alla, även för dem som inte kan ta sig till det offentliga rummet.

Föreläsningar

Medborgarskolan sedan många år tillbaka erbjudit äldreboenden en uppskattad aktivitet, kallad Kultur i vården. Sedan 2008 har vi haft medarbetare som besökt olika boenden inom äldrevården och framfört kulturarrangemang i form av föreläsningar. Föreläsningarna har teman inom ett brett spektrum så som "Den svenska schlagern", "Fåglar och dess kvitter", "Jag minns min barndoms lilla handelsbod", "Örebro förr" till föreläsningar om våra traditioner.

Det är en mycket uppskattad och återkommande händelse. Varje tillfälle bjuds en ny föreläsning med ett nytt tema.

Sång och musik

Kulturprogrammen har framförts i Karlstad, Kristinehamn, Kumla, Hallsberg, Karlskoga, Degerfors, Säffle, Grums, Sunne, Munkfors, Hammarö, Hagfors, Forshaga samt Örebro. Parallellt har vi också kunnat erbjuda återkommande kulturarrangemang i form av sång och musik. Vi har haft en trubadur som med sin gitarr och sång uppträtt på boenden inom äldrevården och framfört en blandad och uppskattad repertoar av låtar.

Flexibiltet och tillgänglighet

Under coronapandemin 2020/2021 utmanades vi i vår verksamhet, som en konsekvens av att vi behövde skydda våra äldre infördes besöksförbud på våra boenden. Vi såg det som ännu viktigare att kunna fortsätta erbjuda kulturprogram och därmed guldkant på våra boenden. Då skapade vi "Kultur i vården Online". Föreläsningar och musikframträdande, via Youtube, både inspelade och live.

Gå till videon på Youtube.com

Vill du veta mer om vår verksamhet? Kontakta:

Eva Olsson
eva.olsson@medborgarskolan.se