Svenskundervisning för ukrainare ökar integrationen

I flera av klassrummen i gamla Älvkullegymnasiet i Karlstad pågår undervisning. Det är Medborgarskolans utbildningar för ukrainare som är i full gång. Utbildningarna startade i januari och kommer pågå fram till augusti.  – Det här är en del av allt Medborgarskolan gör, berättar Stefan Björnberg, projektledare.

En av deltagarna är Max Yevgheniia. Han är här för att lära sig mer svenska, men även få hjälp med att skriva ­jobbansökningar, nätverka och förhoppningsvis hitta ett jobb. Det är nämligen det som är ett av målen med utbildningen. Att deltagarna ska ta sig närmare en etablering i det svenska samhället och på den svenska arbetsmarknaden.

Max kan dock redan en hel del svenska, eftersom han för sju år sedan bodde i Sverige och arbetade som djurskötare.

- Efter min utbildning sökte jag mig till Sverige eftersom jag fick jobb i Kalmar. Här bodde jag och arbetade några år. Jag är utbildad djurskötare med inriktning mot boskapsdjur, förklarar han.

Efter en tid tog han även över sin fru och deras barn, men när barnen blev äldre valde familjen att flytta tillbaka till ­Ukraina. Där bodde de sedan tills kriget bröt ut. Max berättar att de i Ukraina bodde i en stad långt söderut, där grannstaden numera är helt ockuperad av Ryssland.

- Vi lämnade lägenheten och allt som fanns i den för att fly. Vad jag vet just nu står huset kvar, men många ­grannhus är ­sönderbombade. Vi har fortfarande många släktingar och vänner­ som bor kvar. Till exempel min mormor. Hon är ­gammal och sjuk och orkar inte fly, därför är hon kvar. De lever i ­misär, utan el och med ständig rädsla.

Max berättar att de följer vad som händer i hem­landet, men att det ibland blir för mycket. När ny­heterna kommer på tv:n stänger de av.

- Vi orkar inte kolla, det som händer gör mig så lessen. Istället försöker vi fokusera på nuet. Det är ingen idé att planera eftersom vi inte vet vad som kommer hända. Vi försöker leva i nuet. Våra barn går i skola och jag och min fru är med på Medborgarskolans undervisning här, vilket vi tycker är bra. Förhoppningsvis får vi också jobb snart.

Redan i dag arbetar Max, men det är ett ideellt arbete.

- Jag är volontär på ett ställe för hemlösa. Det ger mig bra ­träning i språket och det känns fint att kunna hjälpa till. Men ­såklart behöver jag även ett avlönat jobb.

Vad det gäller Medborgarskolans utbildningsverksamhet som riktar sig till ukrainare startade verksamheten i början av året och projektet kommer pågå fram till augusti. Målet är att ta emot och hjälpa 105 personer med att lära sig svenska, skriva cv, utbilda i samhällskunskap med mera.

- Vi samarbetar bland annat med länsstyrelsen som hjälper till att lotsa ukrainare till vår verksamhet. Intresset är stort bland de som bor i Karlstad med omnejd, säger Stefan och tillägger att Medborgarskolan redan från början såg behovet av transport för många deltagare.

- Vi vet hur tight de har det ekonomiskt, därför tog vi beslut redan från början om att betala busskort till de som behövde för att de ska kunna komma hit.