"Självkänslan är tillbaka"

Madeleine Dahlgren har alltid fixat jobb på egen hand. Det har tagit henne jorden runt, gett henne chefspositioner och unika erfarenheter. Men som arbetssökande 59-åring behövde hon få stöd och hjälp med att hitta rätt väg ut på arbetsmarknaden. Rusta och matcha blev lösningen.

Text och foto: Sofia Eriksson

När Madeleine Dahlgren börjar berätta om sin arbetslivserfarenhet, ja då förstår man att hennes cv är omfångsrikt. Redan som tonåring började hon jobba på pappans turistbåtar i Vänern. Sedan blev det många år och flera varv runt jorden till sjöss, kock- och livsmedelsutbildningar, diverse uppdrag inom västgötsk turism- och restaurangnäring, catering och egna restaurangsatsningar. Listan bara fortsätter när hon berättar om sin praktiktid på Grythyttan, när hon jobbade som mässman på kemikalietanker och i Fazers fabrik med industriell livsmedelsproduktion.

– Båt, mat och turism, det är det jag har sysslat med. Jag fattade tidigt beslutet att inte skaffa barn, så jag har alltid kunnat tacka ja, säger hon medan hon visar runt bland sjöbodarna i Spikens fiskeläge på Kållandsö i Lidköping. Där säsongsjobbar hon just nu med Vänerns guld, det vill säga med att klämma rom ur siklöja. Men det är bara tillfälligt. Egentligen är Madeleine arbetssökande och deltar sedan ett halvår tillbaka i Rusta och matcha. Det är en matchningstjänst som Medborgarskolan utför på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Den innebär att Medborgarskolan under ett år stöttar den arbetssökande på olika vis, bland annat genom att ta fram en individuell handlingsplan. Det handlar också om att stärka individen såväl kunskapsmässigt som mentalt. Det kan Madeleine skriva under på.

– Jag var faktiskt ganska låg när jag kom till Medborgarskolan första gången. Jag som alltid haft jobb, varit chef och har massor av kontakter. Nu var jag alltså så gammal att jag hamnat i en åtgärd. Tidigare hade jag alltid rett ut sådana här saker på egen hand, men nu behövde jag be om hjälp, nej, det kändes inte alls bra, säger hon.

Fason på cv:t

Men känslan blev mer positiv redan vid första mötet med handledaren Aldin Mesic på Medborgarskolan i Lidköping.

– Han läste av mig väldigt snabbt. Jag kom till honom med en ganska kritisk inställning och med den förutfattade meningen att jag redan kunde det mesta. Men han visste precis vad jag behövde bli bättre på, säger Madeleine.

En av de första åtgärderna var att få fason på cv:t så att Madeleine kunde lyfta fram det viktigaste i stället för att redovisa allt, och anpassa det beroende på vad för jobb hon skulle söka. Det blev också tydligt att hon behövde komplettera med datakunskaper.

– Jag var i stort sett analfabet på datorer. Men så startade Medborgarskolan en grundkurs i data på distans som jag kunde delta i. Vi är femton personer från hela landet som är med. Vi började från grunden med att lära oss tangenterna, och redan nu efter nio gånger håller vi på med Powerpoint och jag har blivit helt bekväm med Word, Excel och Zoom.

Madeleine beskriver hur hon är uppkopplad mot kursledaren Elisabeth via sin padda en kväll i veckan medan hon jobbar med uppgifterna på sin dator.

– Kursen har hjälpt mig otroligt mycket. Och ledaren är helt fantastisk. Hade jag kunnat skulle jag lagt ett äpple på hennes kateder, säger Madeleine.

Föreläsningar och stöttning

Hon har också haft nytta av sin handledare Aldins kontakter i näringslivet samt gått på digitala föreläsningar varje vecka där hon lärt sig mer om att söka jobb, mental inställning och digital teknik. Madeleine har numera full koll på LinkedIn och att digitalt leta efter jobb som bättre passar hennes profil och ambitioner.

– Jag kan egentligen ta vilket jobb som helst. Jag har alltid sagt att det väsentliga är att vakna och vara glad över att få gå till jobbet. Men jag skulle gärna vilja hitta något informatörs- eller säljjobb inom mina branscher; där tror jag att jag skulle kunna göra stor nytta. Och jag söker också tjänster som lärarassistent och personlig assistent.

Än har hon inte fått napp även om hon fått komma på flera intervjuer. Att ta ett nej är också något hon har blivit bättre på.

– Det är inget jag ältar längre. Mycket tack vare Aldin har jag fått ett bättre självförtroende. Min självkänsla har vuxit och jag känner mig sedd av Medborgarskolan. Det har fått mig att känna mig trygg i att vara arbetslös. Alltså, jag vill verkligen inte fortsätta att vara det, det är inte så jag menar! Jag ska hitta ett jobb, så är det bara. Och det kommer jag att göra med hjälp av Medborgarskolan.

Lustfyllt lärande