Drömmare, prövare, breddare eller spetsare?

Vill du förverkliga en dröm eller testa något nytt? Till Medborgarskolans diplomutbildningar söker sig både de som vill förverkliga drömmar och de som vill pröva sig för inom ett nytt område. Men också de som ställer om mitt i livet, de som behöver bredda sin kompetens och de som vill spetsa sitt CV. – Sedan har vi en hel del som kommer hit bara för att de vill utveckla ett specialintresse för sitt eget nöjes skull, berättar Gunilla Söderström.

Skälen till att söka en diplomutbildning varierar från person till person. För Mette Erling handlade det om en omställning mitt i livet. När jobbet som konferensbokare försvann i samband med pandemin såg hon en möjlighet att gå en kockutbildning på Medborgarskolan. Efter utbildningen känner Mette en större trygghet i köket, vilket underlättar i arbetet med familjens cateringfirma. Hon har även fått en fast tjänst på en grundskola, där hon undervisar i hem- och konsumentkunskap.

– Om jag inte hade gått diplomutbildningen hade jag troligen inte blivit insläppt. Så jag är verkligen glad att jag tog vara på möjligheten när den gavs, säger hon.

Ett brett utbud – för alla smaker

Flera av de andra deltagarna på Mettes utbildning var där av helt andra orsaker, vilket hon bara upplevde som positivt.

– En av deltagarna hade precis blivit mammaledig och ville av den anledningen lära sig att laga bra mat. En annan deltagare skulle öppna ett bed and breakfast i Skåne. Det var en väldigt stor bredd, säger hon.

Bilden av skiftande bakgrunder bland deltagare bekräftas av Gunilla Söderström, som är verksamhetschef för Medborgarskolans diplomutbildningar och kurser i Stockholm.

– Vi har en stor bredd bland de som söker sig till oss. För en del handlar det om en omställning, andra vill bredda sin kompetens eller pröva på något nytt. Sedan har vi en hel del som kommer hit bara för att de vill utveckla ett specialintresse för sitt eget nöjes skull, berättar hon.

Erfarenhet blandas med nya satsningar

Med över 80 års erfarenhet i bagaget är Medborgarskolan en erfaren aktör på utbildningsområdet. Samtidigt sker en ständig utveckling. Allt för att alla utbildningar ska vara både intressanta och relevanta. Nu kommer också fler digitala inslag bli vanliga, inte minst i de teoretiska delarna av utbildningen.

– Det är ett sätt att göra våra utbildningar tillgängliga för fler och underlätta vardagspusslet för deltagarna. Teorin fungerar ofta bättre på distans, medan vi har fantastiska lokaler för de praktiska delarna av diplomutbildningarna, säger Gunilla Söderström.

De fantastiska lokalerna utgörs bland annat av ett fullutrustat utbildningskök på Hagagatan i centrala Stockholm, två hela salar för floristutbildningen och en egen trädgård på Lidingö.

– Många väljer bort dyra lokaler och går över till helt digitala utbildningar. Men vi vill satsa på bra lokaler och andra resurser när vi väl möts för praktiska delar. Vi har precis investerat i nya datorer till våra utbildningar inom inredning, berättar Gunilla Söderström.

Kompetenta och tillgängliga lärare

Medborgarskolan erbjuder diplomutbildningar till både florist, löneadministratör, kock och konditor. Det finns även diplomutbildningar inom marknadsföring och inredning.

Diplomutbildningarna kännetecknas av kompetenta lärare och mindre grupper, så att alla deltagare ska få möjlighet att ställa frågor och få den hjälp som behövs.

– Vi hade en jätteduktig lärare, som var både intresserad och kompetent, och som gärna delade med sig av sina kunskaper. Eftersom vi var en liten klass fick vi hur mycket tid som helst med läraren, berättar Mette Erling.

Mer attraktiv på arbetsmarknaden

För många av deltagarna på Medborgarskolans diplomutbildningar är syftet med utbildningen att bredda kompetensen och öka attraktiviteten på arbetsmarknaden. Så var det för Patricia Toledano, som blev av med sitt säljjobb under pandemin. Tiden som arbetssökande använde hon för att gå en diplomutbildning inom modern marknadsföring.

– Jag hade gått en hel massa säljutbildningar under min karriär, men jag hade aldrig utbildat mig inom marknadsföring. Så det blev en nyttig breddning, säger hon.

Nu har Patricia fått ett nytt arbete som säljare. Genom diplomutbildningen på Medborgarskolan har hon blivit en bättre säljare.

– Jag har absolut blivit bättre. Som säljare är det nyttigt att få med sig grunderna i marknadsföring. Det ökar förståelsen och underlättar kommunikationen. Jag använder dessutom flera av verktygen från utbildningen i mitt dagliga arbete. Så jag rekommenderar fler att göra som jag.

Den som går en diplomutbildning får – utöver nyvunna kunskaper och färdigheter – dessutom ett diplom, som ett bevis på att man har tillgodogjort sig utbildningen.

– Det är ett kvitto på att man har klarat sin examination och att man har minst 80 procent närvaro under utbildningen. Vi vet att diplomet har betydelse bland arbetsgivare, säger Gunilla Söderström.

Vilken kategori tillhör du?

Är du en drömmare, en prövare, en breddare eller en spetsare? En diplomutbildning passar för alla kategorierna, menar Gunilla Söderström.

– Oavsett syftet med utbildningen så passar man in här. Det som är så roligt med mitt jobb är att jag får möta människor som vill utvecklas och satsa på sina drömmar.

Gunilla Söderström uppmuntrar den som funderar över framtiden, eller är osäker på vilken utbildning man ska välja, att kontakta Medborgarskolans studievägledare.

– Vår studievägledare är expert på alla våra utbildningar och är ett utmärkt bollplank för den som vill ha hjälp att hitta rätt utbildning, säger Gunilla Söderström.