Djur och natur

Bokashi på förskolan Kullerbyttan

På förskolan Kullerbyttan i Säffle, vars huvudman är Medborgarskolan, har man sitt eget lilla kretslopp, som barnen kan följa i realtid. Sedan ett drygt år tillbaka arbetar man nämligen med bokhashikompostering.

kompost-kullerbyttan-förskola

- Att kompostera enligt bokashimetoden går fort, sker kemikaliefritt och är därför bra om man vill vara med och se hur processen ser ut, just för att det går så snabbt, berättar Anna Johansson, förskollärare på Kullerbyttan.

Metoden ser i princip likadan ut som vanlig kompostering, med skillnaden att man ­använder sig av bokashiströ. Bokashiströ tillverkas av grovt vetekli som är fermenterat med en blandning av bakterier och jästsvampar. Matavfallet fermenteras och när det sedan blandas med jord omvandlas de fermenterade matresterna snabbt till väldigt ­näringsrik jord.

- Först slänger man matresterna i en stor burk och så häller man på bokashiströ och sätter på locket så att det blir lufttätt. När det stått några veckor häller man ut de fermenterade matresterna i komposten och täcker med jord och det är då det som var i hinken också förvandlas till jord, förklarar Anna.

Hon tillägger att den här typen av kompostering är miljövänlig eftersom det inte släpps ut någon koldioxid.

Det är inte bara förskollärarna på Kullerbyttan som tycker om bokashimetoden, utan även barnen.

- Barnen tycker det här är jättecoolt och spännande. De är med i hela processen, ­slänger matresterna, häller på strö och sedan häller vi ut det i komposten och ser vad som händer. När det sedan förvandlas till jord använder vi jorden och sår grönsaker som vi sedan skördar och äter. På det här viset ser de ett sammanhang. Ett helt kretslopp.

Nu när våren närmar sig är det snart dags att ta tillvara på den näringsrika jorden och påbörja frösådden, så att det även till hösten kan bli en skördefest!

Text: Marie Stenquist