Djur och natur

Trädgårdsmästarens bästa tips inför hösten

Helena Carlsson är florist, trädgårdsmästare, trädgårdsdesigner och dessutom kursledare hos Medborgarskolan. Som liten plockade hon blommor så fort hon fick möjlighet och intresset för växter och blommor har fortsatt genom åren.

I hennes yrkeskarriär hjälper hon privatpersoner och bostadsrättsföreningar att förverkliga deras trädgårdsdrömmar. Hon ritar, planerar, designar och anlägger ibland hela trädgårdar. Hon har alltid känt att det är helheten som gör att det blir riktigt roligt, att hon får vara med och följa en trädgård hela vägen från ritning till anläggning.

- Innan jag vidareutbildade mig inom trädgård arbetade jag parallellt som florist och har alltid tyckt att det har varit en styrka att ha kombinationen. Det gör att man blir van att arbeta både med färg och form i kombination med levande material. Det finns många paralleller mellan att bygga upp en bukett och en rabatt, skillnaden är bara storleken och växtvalen.

När Helena kommer till en ny trädgård får hon ofta väldigt många idéer och bilder i huvudet av hur det skulle kunna se ut. Idéerna ritas och hon arbetar mycket med böljande linjer på rabatter och frodiga generösa planteringar som skapar en lummig känsla. Hon använder ofta träd, buskar, perenner, pergola, portaler och spaljéer som byggstenar som hjälp till att skapa rum och rumskänsla i trädgården. Även stenläggningar och altaner får ofta en mjuk, rundad form vilket också förstärker formspråket och den stil man vill ha i trädgården.

Kursdeltagarna inspirerar varandra

Helena har hållit kurser hos Medborgarskolan i blomsterbinderi och trädgårdsdesign i över 12 år. Tack vare kurserna får hon möjlighet att utvecklas i både sitt yrke och som människa. Som deltagare får man lära sig planera en trädgård. Till kursen tar man med sig en karta över sin egen tomt och sedan börjar planeringen av hur man kan förvandla sin trädgård. Deltagarna får idéer och inspiration av varandra och de samarbetar mycket under kurstillfällena.

- Att arbeta med skapande och att man tillverkar något ger en härlig känsla. Många kursdeltagare brukar beskriva just det roliga och utvecklande med skapandet och själva processen att se resultatet växa fram.

Tradgard-blommor-medborgarskolan-falun-heca-2023

Helenas trädgårdstips inför hösten

• Hela hösten är en mycket bra tid för plantering av träd, buskar och perenner. Det är också en jättebra tid för delning och flytt av perenner eftersom de kräver mycket vatten och på hösten är det svalare ute och mer regn.
  • Precis som våren är hösten en mycket bra tid för beskärning av bland annat fruktträd, bärbuskar och blommande buskar.
  • Förr klippte man ofta ner perenner på hösten men det är faktiskt bättre att göra det på våren. Perennerna mår bra av att stjälkar och blad vissnar och att rötterna skyddas av snö. Det är nämligen rötterna som övervintrar på perennerna från år till år så på hösten är det bra att kratta in lite löv mellan växterna och sedan bara låta det vara till våren.
  • Vattna vintergröna växter extra mycket på hösten, till exempel thuja och rhododendron, så att de kan förbereda sig och ladda upp reserverna inför vintern.
  • Om man vill anlägga en gräsmatta så är våren och hösten bästa tiden för det. Med tanke på att vi får fler varma och torra dagar på grund av klimatförändringarna, är hösten en jättebra tid för det.

Ett sammanhang att längta till

Vill du utvecklas inom trädgård och odling? Medborgarskolan har massor av kurser inom bland annat trädgårdsdesign, blomsterbinderi och växtkunskap. Låt fantasin flöda.