Vinnare Droppen: Sanna Wolk

Sanna Wolk, en framstående jurist och förbundsordförande, har med tiden blivit alltmer driven av ideologi. Med ett växande fokus på social hållbarhet och jämlikhet, har Sanna etablerat NU: Nolla Utanförskapet, en verksamhet inriktad på att bryta barriärerna för unga i utanförskap. Målet? Att inspirera dem till utbildning, frigöra dem från grupptryck och uppmuntra dem att våga drömma stort.

Du är nominerad till Demokratipriset Droppen. Varför tror du att du blivit nominerad?

- Oj, svårt att veta men tror det är för mitt långsiktiga arbete med unga i utanförskap. För just långsiktighet, att samma ungdomar år efter år känner sig välkomna och inkluderade, är viktigt när man arbetar med förändring.

Vad är demokrati för dig?

- Samma möjligheter oavsett var man växer upp är en viktig demokratifråga för mig. Och även om alla har samma möjligheter till skola och utbildning i Sverige, så räcker det inte att det finns. Här behöver andra som jag att arbeta med inkludering, att öppna dörren. För att ta möjligheten är faktiskt inte självklart för den som vuxit upp i utanförskap med en stark känsla av att inte vara vare sig behövd eller önskad.

Berätta om hur du bidrar till demokratin?

- I dag är det alldeles för många unga som tvekar att drömma stort, som inte tror att de har möjligheter. Att få ett sammanhang - att få motivation och ett kontaktnät - hjälper ungdomarna att förstå att de har möjligheter vilket är grunden för att de ska våga drömma just stort. Det är det jag gör för demokratin, att få unga att förstå att de har samma möjligheter, oavsett bakgrund.

Genom NU: Nolla Utanförskapet, som jag grundade 2017, hjälper vi tillsammans med näringslivet ungdomar från utsatta områden och miljöer till en långsiktig väg in arbetslivet. Nyckeln är utbildning och kontakter med näringslivet. Vi har därför läxhjälp på företag och varje vecka kommer ungdomar i åk 8, 9 och gymnasiet till city för att göra sina läxor på Sveriges bästa it-företag, finansbolag, förlag, advokatbyråer och energibolag, med flera. På läxhjälpen får ungdomarna pepp och stöd av företagsanställda med syftet att få inspiration, motivation och viktiga kontakter för framtiden. Här får de också tips om hur man skriver sitt CV och lyfter fram sina kompetenser.

Målet med läxhjälpen, som ungdomarna är med i under 5 år, är att tillvarata ungdomarnas energi och motverka den rastlöshet som kan uppstå hos unga och därmed förhindra att de hamnar i fel sammanhang som kan leda till kriminalitet och våld. Och de återkommande mötena mellan vuxna och unga på läxhjälpen gör skillnad. De ger skolmotivation och inspiration till både gymnasie- och universitetsutbildning samtidigt som det skapas nya nätverk och kontaktytor för alla inblandade. Mötena ger faktiskt stora resultat, som visar sig genom att alla våra ungdomar har fått högre betyg, sökt sig till mer avancerade gymnasieprogram efter grundskolan och över 80 % har börjat på universitetet efter studenten inom 2 år. Jättekul och bra.

Var kommer ditt samhällsengagemang ifrån?

- Jag har haft en känsla och behov redan sedan tidiga tonåren att stötta de som är utsatta, och har under mitt vuxna liv jämt arbetat med jämställdhet och inkludering på olika sätt.

Varför tycker du att man ska rösta på dig?

- Tror du på långsiktighet, att förändring tar tid och ser att dagens ungdomar är vår framtid, så tycker jag du kan rösta på mig och mitt arbete med unga i utanförskap genom NU: Nolla Utanförskapet.

Vad har du för tips till andra som vill engagera sig i samhällsfrågor?

- Tänk efter vad som driver just dig, vad som får dig engagerad. För mig har det varit utbildning och ungas lika möjligheter till utbildning. Börja testa det du känner engagemang för. Jag gjorde det genom att gå på läxhjälpen på en skola i Rinkeby. Där växte mitt engagemang för unga och också där såg jag vad som behövdes för att göra en skillnad för unga i utanförskapsområden. Det var där NU: Nolla Utanförskapet föddes och har blivit det som NU är idag.

NU:s läxhjälp har blivit ett viktigt steg för unga att komma ut från de absolut mest socialt och ekonomiskt segregerade områdena i Stockholm, Malmö och Göteborg, genom att ungdomarna ska se och förstå att de är välkomna och har samma möjligheter som mer priviligierade unga.

Personligen tycker jag att det har varit helt fantastiskt att få träffa ungdomarna varje termin, lära känna dem och se dem utvecklas från åttan till tredje ring. Diskussionerna med ungdomarna ger mig många nya perspektiv.

Varför är det viktigt att satsa på utbildning?

- Att gå klart grundskola och gymnasiet och sen börja plugga på universitet är det absolut effektivaste sättet att bryta utanförskap för att kunna leva det liv som man drömmer om.

Vad skulle du göra om du vann Demokratipriset Droppen?

Tillsammans med ungdomarna i läxhjälpen skulle jag fira med en miniresa till norra Sverige så att de får pröva åka skidor, träffa renar och uppleva underbar natur!

Har du något speciell händelse som du vill dela med dig av?

- En tjej som jag träffade år 2017 en regnig dag på en sliten station i Brandbergen, som gått på läxhjälpen och som sedan började plugga på universitet. En tjej som såg att hon var välkommen oavsett hennes kön, hudfärg och vart hon växt upp. Blir alltid tårögd när jag tänker på hur hennes liv förändrades just genom det mötet

- Det finns verkligen så mycket vi alla kan göra för att engagera oss i demokrati på olika sätt. Alla initiativ – stora som små – gör skillnad och jag vill verkligen uppmana fler att engagera sig i vår omgivning, i samhället vi lever i. Det behövs.