Djur och natur

Lär dig fläta pil med Christina

Hon har skapat Sveriges största pilkorg, flätat i franska kalkstensgrottor och har en alldeles egen pilodling. Möt Christina Sjöberg som undervisar i pilflätning på Medborgarskolan.

Text SOFIA ERIKSSON | Foto/film JOHN AREBLAD

I Christina Sjöbergs bestämda händer formar sig pilen till konst med funktion. Den flätas till korgar för alla syften, formas till koner för andra växter att växa kring, spaljéer som stöttar rangliga, slingriga rankor eller dekorativa små staket som avgränsar i rabatterna. Färgerna skiftar mellan gult, grönt och brunt, och det är lätt att förstå Christinas kärlek till materialet.

– Jag har alltid varit kreativ och tycker om att skapa med händerna, väva och måla. Det är något speciellt med att styra materialet rätt i flätningen och få med de naturliga färgskiftningarna i skapandet. När jag började fläta använde jag först sly av björk och rönn, och det går också utmärkt att fläta med kornell, skott från äppleträd eller hassel, ek eller alm. Men nu har jag en egen pilodling, berättar hon.

Det var på 90-talet som Christina Sjöberg började fläta, bland annat efter att ha sett ett program på tv om pilflätare i en fransk kalkstensgrotta. Hennes jakt på kunskap om hantverket förde henne så småningom till just den grottan, en miljö med perfekt luftfuktighet och förutsättningar för pilflätning. Under åren har hon också skrivit en bok i ämnet och tillverkat allt från fikakorgar och fågelbord till ölflaskehållare med perfekt vinkel och, som kronan på verket: Sveriges största korg.

– Det var till en utställning på Nordiska muséet i Stockholm. Den var tre meter i diameter och tre och en halv meter hög och gick precis in i ett lastbilssläp, säger hon.

Deltagarna på Christinas kurser får dock börja i lite mindre skala. På bara några timmar får de lära sig pilflätningskonstens främsta tips och tricks och tillverka något eget med hjälp av pil från Christinas egen odling. Ett lämpligt nybörjarprojekt att ge sig på är till exempel en trädgårdskon eller en spaljé. Christina hoppas också få förmedla känslan man får av att få skapa i naturmaterial och att tänka fritt kring form och funktion. Ibland ser hon hur deltagarna förväntar sig att pilslanorna ska lyda deras minsta vink så att slutprodukten blir helt perfekt.

– Ofta tycker jag att det ser bättre ut än vad de själva tycker! Det fina med flätning är att det blir vackert om det fungerar; funktionen är det viktiga. Det kvittar lite hur det ser ut så länge det håller, skrattar hon.

Hon berättar att hon ofta får med sig nya idéer från kurserna och hur deltagarnas kreativitet smittar av sig både på andra kursdeltagare och henne själv. Och att den sociala samvaron på kursen – som sker med coronasäkert avstånd utomhus – berikar och gläder alla och envar.

Men det kanske allra finaste med kurserna hon håller är att se deltagarnas skaparlycka.

– Alla kan fläta. Det är otroligt härligt att se människor, som i sin vardag kanske jobbar med saker långt från skapande, hantverk och natur – fläta en kon och bli jättelyckliga av det.

Se filmen med Christina

Christina visar hur det går till att fläta en pilkon.

Gå till videon på Youtube.com