Navigation och trafik

På drömresa med kurser i bagaget

Sommaren 2020 kastade familjen Lundgren från Trollhättan loss och påbörjade sin seglarresa över Atlanten. Kurser i båtkunskap, sjövett och språk var en del av förberedelserna.

Text SOFIA ERIKSSON | Foto FAMILJEN LUNDGREN

När vi får tag på Klas Lundgren, pappa i familjen, är det förmiddag på ön Antigua i Karibien. Barnen Linus och Emma, 14 respektive 12 år gamla, har just gjort klart sina läxor och en lektion i hemkunskap. Båten, en 54 fots Hanse vid namn Skyline, ligger just i dag förtöjd i en liten marina. Mamma Anna har precis avslutat en joggingrunda i land med några båtgrannar, solen skiner och det är behagliga 28 grader varmt med en svalkande bris. Om en liten stund blir det bad och lek i det turkosa vattnet. Kalla Sverige, corona och vardagsbekymmer känns långt borta.

– Vi har tagit ett sabbatsår för att genomföra vår drömresa. Klockan tickade, och vi kände att det kanske var sista chansen att få med barnen, berättar Klas Lundgren och beskriver deras färdväg: från svenska västkusten till Marbella för ett längre stopp, därefter vidare till Kanarieöarna och Kap Verde för att sedan ta sig an Atlanten ihop med några andra båtar. Nu har de kryssat runt i den karibiska övärlden sedan december – och det är precis så drömmigt som man kan tänka sig.

– Kritvita stränder, illturkost vatten, öde paradisöar, snorkling, kitesurfning … vi lever i en egen liten coronabubbla. Även om vi har mycket kontakt med alla hemma i Sverige har vi inte lyssnat mer än några få gånger på nyheterna. Det är fantastiskt att kunna släppa allt annat och bara vara här, njuta och hitta på saker tillsammans, säger Klas Lundgren.

Det här är familjens första långsegling.

– Men vi bor på båt varje sommar, och jag har alltid seglat. Jag tog faktiskt förarintyg och skepparexamen på Medborgarskolan när jag var 16 år, tillsammans med min far. Så när vi började planera för den här resan blev det naturligt att fylla på med fler kurser där, säger Klas.

Att segla tvärs över Atlanten med en så stor båt kräver nämligen en hel del kunskap och olika certifikat. Klas tog utsjöskepparintyg och lärde sig mer om tidvatten och strömmar, säkerhet och sjömanskap. Dessutom en SRC båtradio-kurs för att lära sig mer om kommunikation och få rätt certifikat.

– Och så är det ju viktigt att fler ombord kan segla. Anna tog förarintyg ihop med sina tjejkompisar; de hade jättekul tillsammans, och sedan tog hon kustskepparexamen. Och så läste vi spanska för det insåg vi att det skulle vara bra att kunna lite här borta. Men testa oss inte på det, skämtar han.

Våren 2021 går familjen i land på ön Saint Martin och tillbringar den sista tiden med fast mark under fötterna. Båten ska säljas, och barnen vill fira midsommar i Sverige.

– Linus vill ta förarbevis för moped också. Men det visade sig att han kan göra det på distans, så det kan han göra från Saint Martin, säger Klas.

Båtlivet har gett mersmak och familjen drömmer redan om nästa resa.

– Kanske blir det med en mindre båt längs franska kanaler ned till Medelhavet. Vi får se!