”Matlagning är mitt kärleksspråk"

Trots en karriär inom PR och marknadsföring var det matlagning som lockade mest för Leon Hanna. Hemma hade mamma lärt ut grunderna som ledde till att han idag jobbar med mat på flera områden – bland annat som kursledare hos Medborgarskolan. - Matlagning är mitt kärleksspråk, säger han.

Leon Hanna började med en kortvarig karriär som kommunikatör och reklamare men han lockades åt ett annat håll av matlagningen. Han insåg snabbt att det inte var något för honom och startade istället sin egen livsmedelsproduktion.
– Jag skapade obearbetade livsmedel som jag inte kunde hitta med bra kvalitet i affärerna. Det var hummus, aioli och pesto, säger han.

För att smidigt få in sina produkter på marknaden började han arbeta extra på en delikatess i Liljeholmen i Stockholm.
– I och med min nya roll kunde jag hjälpa kunderna med mat, det gjorde mig glad.

Passionen för delikatesser och ledarskap växte och Leon tog rollen som delikatesschef för en avdelning med 18 anställda, som redan efter ett år nominerades till Sveriges bästa delikatess. Men arbetet med kött kolliderade med Leons egna åsikter.
– Jag trivdes inte med det längre, så jag sa upp mig. Då var jag delikatesschef och styckade djur och det hamnade i konflikt med mina värderingar. Det är så makabert att inte respektera levande varelser och att det finns en sådan överkonsumtion av kött.

Efter totalt fem års arbete sade han upp sig och valde han återigen att satsa på eget.
– Det var när jag hade haft mitt eget företag i tre månader som jag kom på vad jag ville göra. Det är stillheten som gör det, inte sökandet.

Nu titulerar sig Leon ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och matkreatör.
– Ayurveda handlar om hur du får balans i livet, säger Leon. Jag brukar blanda ayurvedisk mat med olika matkulturer. Jag gör min egen baba ganoush som jag kallar för baba ganesha. Jag har också mitt eget varumärke Scandiveda.

Samtidigt läser han gastronomiprogrammet på högskolan i Kristianstad, en utbildning som lär ut mycket mer än bara matlagning.
– Jag har stått i kemilabb, sett hur saker reagerar med varandra och odlat bakterier i mikrobiologin. Man får lära sig näringslära och produktutveckling. Jag ser mycket fram mot sensorikkursen, som är läran om sinnen och hur du värderar livsmedel utifrån allt från smak till hörsel.

Medan många av Leons kursare redan jobbat inom restaurangbranschen är det inte många som vill bli kockar efter studierna.
– Jag sökte mig till utbildningen för att bli produktutvecklare. Just nu gör jag min egen hummus på skånsk gråärt.

Från början var det hans mamma som inspirerade Leon till att laga mat.
– Det är min kärleksuppgift att visa folk hur man lagar mat. Mamma lagar mycket vegetarisk mat och jag passerar min mammas kunskaper till deltagarna. Jag började ifrågasätta min mammas matlagning när jag var ungefär 19 år och efter det blev vi ett team som lagade mat varje gång som jag besökte henne.

Under våren har han hållit i fyra olika matlagningskurser hos Medborgarskolan; Mat och kryddor från Mellanöstern, Ayurvedisk matlagning, Klassisk fransk bistro och Fisk och skaldjur. Leon trivs med att få leda personer och skänka vidare sina kunskaper.
– Det är jättekul, deltagarna är motiverade och ambitiösa. De är även ofta intresserade av mig som person. De kan ha en butik i närheten av där de bor som säljer matvaror från mellanöstern och då undrar de vad de kan göra med livsmedlen där. Vissa har även kulinariska minnen från till exempel Mellanöstern som de vill lära sig bemästra i sitt egna kök.

Till kurserna kommer olika sorters människor, men ofta de som rest mycket utomlands.
– Folk är så nyfikna på andra kulturer, på kemi och teknik. Jag kan ta livserfarenheter från gastronomin och bygga på. Jag mår som bäst när jag lagar mat till någon annan. Lagar jag mat till mig själv så är det mest för att ge mig själv energi och hälsa. Men ibland kan det också bli så att jag poppar en skål med popcorn och äter till middag. Allt handlar om balans, även för sinnet, och popcorn är gott och närande.