Djur och natur

När hunden hjälper till att hitta svampen

Fia Carlsson och hennes tvååriga finska lapphund Lexi är flitiga kursdeltagare hos Medborgarskolan. En av kurserna de gått tillsammans är svampsökskurs.

- Både Lexi och jag tycker att det är jättekul med ”nosework” och om vi dessutom kan kombinera det med att hitta kantareller så är ju det bara en bonus, menar Fia.

Leta kantareller med hjälp av sin hund. Är det verkligen möjligt? Ja, faktiskt. För precis som man kan lära sin hund att spåra, apportera eller älska att vara snabba på agilitybanan kan man lära sin hund att jobba med nosen i ett visst syfte.

Bland Medborgarskolans alla hundkurser är svampsökskursen oerhört populär.

- Det handlar egentligen om att man belönar hunden för doften av kantarell. Beroende på vad hunden gillar mest, bus, eller kanske någon viss typ av godis, så använder man belöningen och kopplar samman den med doften av kantarell, förklara Fia.

Hon utvecklar och berättar att de till en början håller en liten plåtburk som det ligger en kantarell i framför hunden. När den visar intresse så får den belöning. Att kantarellen ligger i en burk beror på att doften inte ska kontamineras av den som håller i kantarellen, för då kanske det slutligen blir människan och inte svampen, som hunden nosar rätt på.

- Syftet med det här är att hunden ska associera doften med ”happiness”. Allteftersom hunden lär sig doft kopplat till belöning ökas sedan avståndet mellan svampen och hunden mer och mer.

En annan övning som används i all typ av nosarbete med hund är det som kallas ”pairing”, vilket innebär att godis och i det här fallet kantarell placeras bredvid varandra. Först får hunden godiset som sedan värderas upp och kopplas till kantarelldoften. När godisen sedan plockas bort är det bara kantarelldoften hunden belönas för.

- Har man otur har man en hund som istället för att ge skall när de hittar kantareller äter upp dem…

Fia och Lexi har tillsammans gått svampsökskursen och nu pågår övning för fullt.

- Vi har även gått kurser i föremålssök och kommer förmodligen fortsätta att gå fler utbildningar. Det är ett jättebra och roligt sätt att umgås med sin hund som ger hunden otroligt bra med hjärngympa.

Men, det där med att hitta svamp då. Hur går det med det och är det överhuvudtaget något som matte gillar att käka?

- Haha, jo men jag gillar att både plocka och äta svamp. Så den här kursen var absolut välinvesterad tid. Nu får vi hoppas att det kommer mycket svamp!