Djur och natur

Svampplockning för nybörjare

Att plocka svamp ger dig avkoppling, motion och middagsmat i ett! Dessutom är hösten är en fantastisk vacker tid på året ute i naturen - bästa tiden att plocka är från mitten av augusti till oktober, beroende på vädret. Om du är nybörjare har vi listat några saker som är viktiga att veta; som vilka typer av svampar du kan plocka och vad som gäller i skog och mark.

Plocka svamp tillsammans med andra

Hos Medborgarskolan kan du både gå en svampplockarkurs eller starta en studiecirkel för att lära dig mer om svampar tillsammans med andra.

kvinna-med-termos-i-skogen-skrattar_medborgarskolan

Lär dig känna igen olika svampar

Visste du att det finns mer än 10 000 svamparter i Norden? Men av dessa är det faktiskt bara omkring 100 arter som är bra som matsvampar. Det viktigaste när du plockar svamp är därför att lära dig känna igen olika svampar. Vissa svampar är fridlysta, andra är giftiga att äta och vissa smakar helt enkelt inte gott.

Ta med en bok om svampar eller använd en app som kan hjälpa dig att identifiera svamparna. Ibland kan det vara svårt att artbestämma små svampar som inte vuxit till sig eller svampar som liknar varandra. Är du det minsta tveksam så lämna svampen i jorden!

man-plockar-svamp-mobiltelefon_medborgarksolan

Saker som är bra att ha med sig

Svampplockning är inte direkt någon materialsport, men några saker kan vara bra att ha med sig för att göra din skogstur säker och bekväm, till exempel:

• En korg eller påse/påsar att lägga svampen i
  • Svampbok eller mobil med en app för svampar
  • Bekväma skor och kläder. Bomull suger upp fukt och tar lång tid att torka, vilket kan kyla ner dig om det regnar eller om du börjar svettas. Välj kläder som är gjorda av snabbtorkande material och ta med regnkläder om du har.
  • Svampkniv
  • Kompass eller GPS
  • En fulladdad mobiltelefon
  • Något att äta och dricka

Var respektfull mot naturen

Allemansrätten ger dig rätt att plocka bär och svamp på andras marker utan att du behöver fråga först. Du får dock aldrig plocka på någons privata tomt. Undvik också områden med mycket föroreningar och kemikalier i marken eftersom det kan sugas upp av svamparna, till exempel i närheten av industrier eller motorvägar. Ta bara med dig de svampar du behöver och plocka inte för mycket på samma ställe.

Efter svampplockningen

Ta hand om svampen så snart du kan efter att du kommit hem. Får svampen ligga framme kan bakterier och parasiter få fäste. Rensa bort smuts, kvistar och blad. Om du inte vill använda svampen direkt kan du lagra den genom att torka, frysa, salta in eller konservera den efter rensningen. Om du väljer att frysa in svampen, se till att förvälla/förkoka den innan. Det betyder att du värmer svampen så att du kokar av vätskan från den.