Mat och dryck

Nässlor, salvia och kirskål får trädgårdskocken i mål

Efter att ha drivit både restaurang och örtträdgård i många år är Margareta Rosengren nuförtiden pensionär, åtminstone på deltid. Hon håller fortfarande kurser och föreläsningar om grön mat och får titt som tätt diverse konsultuppdrag inom området. Intresset för mat och natur har inte sinat det minsta med åren. Tvärtom, när jag ber Margareta berätta om hur man kan ta ­tillvara på det naturen har att ge sveps jag sekunden efter med i en inspirerande berättelse om örter, bär, kryddor och medicinalväxter av olika slag.

– Jag har alltid varit fascinerad av krydd- och medicinalväxter. När jag var barn hade min farfar ett ­apotek. Där fanns lavendel och en massa ­andra örter. Farmor lagade allt från ­grunden, hon hade olivträd, citronträd och sådant, det var väldigt exotiskt. Jag minns alla spännande dofter och ­smaken av lakritsrot, som jag fick av farmor för att tugga på som godis.

Farmor hade också mycket recept samlade. För många år sedan hittade Margareta och hennes syster dessa och började gå igenom de ­handskrivna recepten och försökte klura ut vad ­saker och ting stod för. Margareta ler åt ett minne som dyker upp.

– Jag minns att det stod ­­”Persilade” på ett ställe. Vi tolkade det som ­persilja, men senare har man ju fått veta att persilade i själva verket är en i högsta grad existerande fransk kryddblandning!

Margareta gick i yrkesskola vid 15 års ålder och tyckte det var roligt att lära sig laga från grunden. Matintresset har sedan följt henne genom hela livet och tagit henne ut på alla möjliga äventyr. Hon har arbetat som kokerska i Smögen en period och på 70-talet, vid den första gröna vågen, blev hon intresserad av miljö och fick upp ögonen ännu mer för det gröna köket.

– Jag började plocka nässlor, köpte säd och malde mat. Kokade örtteer och plockade maskrosblad, rostade maskrosrötter och blev nästan vegetarian på kuppen.

På den tiden var de ett gäng ungdomar som ville flytta till Dalarna och bli självförsörjande. Hade säkert gått jätte­bra, men blev inte av. Livet tog en annan vändning och Margareta ­utbildade sig till pedagog. 1990 ­flyttade hon ut på landet och började odla själv igen. Rosengrens skafferi startades 1995 och följdes av ­Örtagården i Karls­lund 1999 och vegetariska ­restaurangen på Länsmuseet 2011.

Vi konstaterar att alla inte har en egen trädgård men att en mindre köks­trädgård får plats på balkongen för den som bor i lägenhet. Man kan ­exempelvis odla tomater, sallad och oregano hemma på balkongen och sedan ta en promenad för att komplettera.

– Du kan hitta mycket vilda ­växter i naturen som du kan använda dig av. Kirskål, gran­skott, ramslök, maskrosblad och nässlor är några ­spännande exempel, berättar ­Margareta och fortsätter med att poängtera att även en mindre odling av egen mat minskar din påverkan på miljön. Dessutom är det jätteroligt!

Det är inte bara köket som kan ­fyllas med gåvor från naturen utan även husets apotek. Margareta känner till massvis av gamla huskurer som man kan testa innan man söker läkare för minsta lilla.

– Ett bra och enkelt tips är att plocka örter, torka och brygga te. Är du lite förkyld så drick timjan, det är slem­lösande. Oregano är bakteriedödande och salvia funkar bra vid till exempel blåsor i munnen.

Det finns otaliga böcker om det här med att ta vara på naturen och Margaretas tips till den som vill utforska det naturliga köket är att skaffa en sådan, läsa på och sedan gå ut och plocka.

– Ta vara på naturen och njut medan du letar. Smaka dig fram och se vad som faller dig i smaken. Våga utforska den vackra världen omkring oss.

Margareta odlar bland annat mini­kiwi, amerikanska blåbär, jättehasselnötter och jordärtskockor hemma i sin trädgård. Hon kokar puréer och fryser in eller gör smoothies med kirskål, nässlor och banan eller äpple och ­citron. Säsongen får avgöra vad hon äter och även om det kan vara lite svårare periodvis så går det alltid att lösa.

– Man kan skörda och frysa in ­bären, koka saft eller sylt och spara över vintern. Frysta bär från

egen trädgård smakar väldigt gott till frukosten.

Margareta skickar med ett recept på en av sina favoriter – ayurvedisk kirskålspaj – och avslutar med dessa kloka ord: ”Att ha den här kunskapen att kunna odla din egen mat är verkligen en rikedom. Kommer krisen så är du lite mer fri och vem älskar inte frihet?”

Ja, vem gör inte det?

Text: Camilla Danielsson Foto porträtt: Mariana Junell