Ekonomi och samhälle

Studiecirkel med fokus på släktforskning

Britt-Inger Nilsson har sedan länge haft ett stort intresse för släktforskning. Idag hjälper hon andra, via studiecirklar, att få reda på mer om sin släkt och att spåra sina förfäder.

- Det finns inget som är så tillfredsställande som att hitta en gammal släkting, man blir så lycklig, säger Britt-Inger Nilsson.

Gick själv kurs i släktforskning

Egentligen vet hon inte riktigt hur intresset föddes. Det började med att hon gick en kurs i släktforskning tillsammans med sin dotter. Britt-Inger forskade om släkten på sin egen sida och fastnade direkt. Idag finns mycket släktforskningsmaterial att tillgå digitalt. När hon började, i slutet av 90-talet, såg det annorlunda ut.

- Jag åkte runt i länet och letade och läste i olika kyrkböcker. Det var väldigt spännande, lite som ett detektivjobb, säger Britt-Inger.

Britt-Inger Nilsson

Släktforskning tillsammans ger mervärde

Idag är hon kassör i Kumla Släktforskarklubb som också driver kamratcirklar i släktforskning i samarbete med Medborgarskolan. Hon beskriver sig inte direkt som cirkelledare utan mer som en ”dörröppnare” som bidrar med sin erfarenhet.

- Vi är ett tiotal personer, mest pensionärer, som träffas varje vecka. Deltagarna forskar självständigt men vi hjälper varandra om någon kör fast. Ibland kan man till exempel behöva hjälp med att tyda svårlästa noteringar och skrifter, berättar hon.

Ett sätt att umgås och samtidigt lära

Förutom tillfredsställelsen att hitta tidigare okända släktingar, blir studiecirklarna ett sätt att umgås och ha trevligt. Varje torsdag träffas kamratcirkeln i Medborgarskolans lokaler. Det ger mycket att ses och tillsammans dela ett intresse, de sociala bitarna är minst lika viktiga menar Britt-Inger.

Coronakrisen och släktforskning på distans

På grund av coronakrisen har det dock blivit svårare att träffas, Britt-Inger märker av detta i verksamheten.

- Ja, det har glesats av betydligt, eftersom många är äldre behöver de hålla sig hemma, säger hon.

Medborgarskolan erbjuder nu även studiecirklar på distans. Något som absolut skulle fungera inom detta område:

- Ja, det tror jag säkert eftersom mycket släktforskningsmaterial som kyrkböcker och annat idag är digitaliserat, avslutar Britt-Inger.