PopulÀra floristkurser pÄ Medborgarskolan.
Kurs

Buketter och snittblommor arrangemang 🌾 - blomsterbinderi

Falun
14 Nov 2024
Ons, Tors
Antal tillfÀllen
Ledare
Helena Carlsson
1 870 kr

Gör fantasifyllda dekorationer till bordsarrangemang eller buketter av fÀrska blommor och blad.

InnehÄll

Du kommer att fÄ jobba med olika teman.

1:a trÀffen: Vintertema, jobba i oasis, du tar med en kruka eller skÄl i keramik eller porslin, terracotta, zink, zinkfÀrgad, brun, grön eller svart ca 1-1,5 dm hög och ca 2-3 dm bred.

2:a trÀffen: Adventsljusstake i oasis. Du tar med dig ett fat eller en tallrik, brunt, grönt, zink eller svart, som Àr ca 3-5 dm i diameter.  Kom ihÄg att ta med en papperskasse samt lite tidningspapper eller liknande att slÄ runt blommorna vid hemgÄng.

3:e trÀffen: Binda buketter, genomgÄng av spiralsystemet, vi övar pÄ binderiteknik och provar att binda en rundbunden bukett i ett rede av björkris. Du fÄr ocksÄ prova att tillverka redet. Den hÀr gÄngen behöver du inte ta med nÄgot. Kom ihÄg att ta med en papperskasse samt lite tidningspapper

Vi kommer att jobba bÄde med inköpta snittblommor och material frÄn naturen, ett inslag i kursen Àr att visa idéer pÄ hur man kan kombinera snittblommor med det som finns ute i naturen.

UpplÀgg

Kursen pÄgÄr under 3 tillfÀllen. Torsdag 14/11, onsdag 27/11 samt onsdag 11/12 mellan klockan 18:30-21:00.

Förkunskaper

Du behöver inte ha nÄgon tidigare erfarenhet av att binda blommor.

Kursledare

Helena Carlsson Àr utbildad florist och trÀdgÄrdsmÀstare. Utbildningen gjordes pÄ GÀvle Högskolas trÀdgÄrdsmÀstarprogram med inriktning pÄ hÀlsa och design. Stora delar av utbildningen hölls pÄ Wij trÀdgÄrdar i Ockelbo. Se mer pÄ Helenas TrÀdgÄrdslycka.

Det Àr nÄgot speciellt med vÄra kursledare! Alla vÄra kursledare genomgÄr Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial

Kostnad för material Àr 675 kr och Àr med pÄ din faktura.

Tips pÄ vidareutveckling

Medborgarskolan har ocksÄ kurser i trÀdgÄrdsdesign och beskÀrning.

VĂ€lkommen till oss

• Micro och kylskĂ„p finns.
  • Kaffe och te finns att  köpa.
  • Parkering finns i nĂ€rheten av lokalen.
  • Buss och tĂ„ganslutning i nĂ€rheten.

Bra att veta

• Kursstart kan komma att Ă€ndras och att startdatum Ă€r preliminĂ€ra. Observera att du alltid fĂ„r en kallelse/faktura innan kursstart.
  • LĂ€s mer om delbetalning eller om vĂ„ra allmĂ€nna villkor.
  • Vid frĂ„gor, funderingar eller specifika behov, tveka inte att kontakta oss.

Medborgarskolan och folkbildning

Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framÄt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln Àr folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smÄtt, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid trÀffar eller pÄ distans och den enskilde deltagaren kan pÄverka cirkelns upplÀgg och innehÄll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan Àr ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lÀra, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra mÀnniskor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom mÄnga olika Àmnen.

Medborgarskolan Falun

Åsgatan 27A, Falun