Stockholm
22 Maj 2024
Dag
995 kr

Fullbokad. Anmäl dig som reserv!

Fermentering är ett sätt att förädla råvaror hållbart i en modern värld.

Innehåll

Vill du lära dig mjölksyra? Vill du få dina grönsaker att hålla hela vintern? Göra dem nyttigare än dem var från början? Få en ny smak att ha till maten? Leka kemist med dina grödor!
Då är den här kursen något för dig. Kom och lär dig grunderna i mjölksyrning – en urgammal konserveringsmetod som än används på många håll i världen.

Upplägg

Under kursen går vi igenom grunderna av mjölksyrning, lär oss en struktur för att få rätt bakterier i burkarna och låter sedan fantasin flöda. Alla deltagare får göra 3 burkar var med valfri smaksättning från kryddförrådet. Burkarna tas sedan med hem för fortsättningen av fermenteringsprocessen och för att du ska få njuta av resultatet.

Förkunskaper

Kurser vänder sig till dig som är intresserad av fermentering. Du kan vara nybörjare eller fermenterare som är nyfiken på att lära dig mer.

Sofia Slavik som driver företaget Vildväxt och är utbildad självhushållare, svampkonsulent och naturguide med bred erfarenhet inom matförädling och vårt vilda skafferi. Förutom mjölksyrning hålls även kurser om ätliga växter, alger och svampar i vår natur, samt workshops i andra fermenteringar.

Kursmaterial
Recept som du använder på kursen. Fermenteringskärl tas med hem. Kostnad för recept, råvaror och material ingår i avgiften.

Utvecklingsmöjligheter
"Matens Kemi" med Gaja Dudkiewicz är ett bra alternativ för den som vill fördjupa sig inom kemin bakom processerna vi använder i denna kurs. Fler utbildningar och kurser hittar du på medborgarskolan.se.

Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln
Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln. Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på Bokus och 10 % rabatt på Akademibokhandeln. Läs mer om hur

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm