Helsingborg
2 Jun 2024
Dag
Söndag

Lär dig grunderna bakom hur du gör en riktigt grym pizza. Vi går igenom deg, tomatsås, toppings, hur du får till pizzaugns-feeling på hemmaugnen och andra smarta knep.

Om workshopen
Denna workshop är för dig som älskar de lite lyxigare pizzorna. Här får du lära dig om hur du gör den godaste pizzadegen, den fylligaste tomatsåsen, lyxigaste vita såsen till pizza bianco och hur du får till den bästa toppningen på pizzan. Du får tex lära dig hur du marinera ditt kött på bästa sätt, hur du karamelliserar lök och vispar en härligt god bea. Du får även tips om viner som passar till de olika pizzorna.

Vi rikta fokus på dessa fyra pizzor:

Pear gorgonzola - pizza bianco med salt gorgonzola, sött päron, krispiga valnötter och honung

Funghi - pizza bianco med stekta champinjoner, parmesan, färska fikon och bladspenat

Ciao ciao (inbakad) - tomatsås, marinerad fläskfilé, vitlök, karamelliserad rödlök och parmesan

Atlantic- tomatsås, mozzarella, rödvinsmarinerad oxfilé, grillad sparris, körsbärstomater och härlig hemvispad bearnaisesås

För vem
Inga förkunskaper krävs.

Kursledaren
Eyad Al Khouri har 25 års erfarenhet inom pizzabakning. Han har bl a. jobbat på en av Lunds äldsta pizzerior och har erfarenhet av många olika traditioner. Eyad har jobbat med olika kockar både från Sverige och Italien och har bakat enligt napolitansk och siciliansk tradition. Han har också lång erfarenhet av det praktiska i att servera flera hundra människor per dag.

Våra ledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem, där alla ledare kontinuerligt erbjuds möjlighet till såväl personlig som pedagogisk utveckling.

Kursmaterial
Kostnaden för matvaror är inräknade i deltagaravgiften. Inga ytterligare kostnader tillkommer. Receptet för kvällens meny får du med dig hem.

- En studietimme omfattar 45 minuter.
- Ange eventuell matintolerans och/eller allergi i samband med din anmälan. I någon mån kan alternativ erbjudas, dock ej fullt ut individanpassad meny.
- Vi kan inte garantera en plats förrän tillräckligt många anmälningar inkommit och kursen blir startklar. Invänta en kallelse som kommer med posten.
- Det går att dela upp kursavgiften på två eller tre månader utan extra kostnad.
Har du läst våra köpvillkor? Ta del av viktig information innan du anmäler dig. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/

Rabatt på böcker
Som deltagare i Medborgarskolans kurser får du 6% rabatt på böcker hos Bokus och 10% hos Akademibokhandeln. Läs mer om hur du utnyttjar din rabatt här. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/formaner/

Om folkbildning
En kurs på Medborgarskolan är en ledarledd studiecirkel där alla deltagare kan påverka studiernas innehåll i en demokratisk anda. För folkbildning handlar om att lära tillsammans och av varandra.

Medborgarskolan

Gasverksgatan 17, Helsingborg