Karlstad
22 Okt 2024
Tisdagar
Daniela Mariotti

Fullbokad. Anmäl dig som reserv!

Kom och laga mat med bra råvaror! Ta med dina smaklökar på en resa genom Italien. Under kursen får du lära dig laga god italiensk mat samtidigt som du lär dig mer om italiensk matkultur.

Kom och lär dig grunderna i det Italienska köket!

Kursen hålls i Medborgarskolans nya, fina utbildningskök med 8 köksplatser. Se kortfilm på köket här Utbildningsköket Karlstad

Innehåll

Du får lära dig laga hållbart, nyttig och enkel italiensk mat. Daniela delar med sig av sin kunskap om t.ex. olivolja och balsamvinäger, vad skiljer dem åt och när kan man använda dem. Parmesan, Pesto och Tiramisu är andra godsaker du får njuta av och veta mer om.

Upplägg

Varje gång lagar vi tillsammans tre-fyra olika rätter. Daniela berättar var råvarorna kommer ifrån och visar på kartan. Danielas mål är att deltagarna ska få inspiration och våga använda fler italienska produkter.

Under kursen kommer vi att använda recept från Danielas egna receptbok som hon tagit fram tillsammans med Medborgarskolan. Boken heter "Smaken av Italien" (sapori di italia).

Under alla 5 tillfällen håller vi till i Medborgarskolans utbildningskök på Fanfaren för matlagning, och vi avslutar varje tillfälle med att duka upp och äta tillsammans i vår matsal.

Om du vill ha något annat att dricka till maten än vatten så får du gärna ta med. Vi har olika sorters glas på plats.

Observera att: Kostnad för råvaror tillkommer med 130 kr/kurstillfälle. Betalas på plats direkt till kursledaren.

Du behöver inga förkunskaper.

Daniela Mariotti Alegi kommer från Italien men har även bott i USA, där hon inspirerade både barn och vuxna till en bättre matkultur - måltiden är något mer än att bara snabbt slänga i sig maten. Danielas passion är mat och att inspirera andra att laga bra mat att njuta av.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial/Råvaror

Kostnad för råvaror tillkommer med 130 kr/tillfälle och betalas direkt till kursledaren.

Danielas receptbok "Smaken av Italien".

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan har du en del förmåner du kan använda, exempelvis 6 procent rabatt hos Bokus och 10 procent rabatt hos Akademibokhandeln. Mer om våra förmåner.

Tips på vidareutveckling

Hos oss kan du även gå kurs i Italienska språket och mycket mer.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Hos oss på Medborgarskolan är alla deltagare och ledare försäkrade under aktiviteten/kursen samt till och från aktiviteten/kursen. Lär mer på Olycksfallsförsäkring | Medborgarskolan

Anmäl dig till Medborgarskolans kurs, klicka på knappen ”Anmäl”

Medborgarskolan Karlstad Fanfaren

Gustaf Anders Gata 7B, Karlstad