Helsingborg
12 Sep 2024
Torsdagar

Teorikvällar, skjutövningar, exkursioner och examensprov. Målet är att alla ska ha klarat åtminstone teorin och fått en inblick i vad det innebär att vara jägare med viltvård, omhändertagandet av det jakten ger. En del av kursen kommer att hållas utomhus.

Det går fint att anmäla sig trots att kursen startat!

Den senare delen av kursen blir förlagd på skjutbana, på tid enligt överenskommelse. Du betalar själv för material/skjutövningar.
Sista kurtillfället får du avlägga prov för jägarexamen. Kunskaper om viltet, jakten och vapnet som ger dig de bästa förutsättningar för att bli en ansvarsfull jägare.

Upplägg

12 sammankomster. Senare delen av kursen blir förlagd på skjutbana, på tid och efter tillgång enligt överenskommelse då skjutbanorna stänger under vissa perioder av året.

Kursen avslutas med teoriprov.

Justering av datum förekommer och gås igenom i samband med kursstart.

Tillfällen för skjutövningar samt kostnader för dessa tillkommer för dig som deltagare och beror på vilka behov du har.

Avgifter för prov och skytte ingår inte i kursavgiften.

Vi bokar provtider.

Kursprogrammet gås igenom vid första träffen, men kursen innehåller de ämnesområden som behövs för proven.

För vem

För dig med stort naturintresse. Det finns ingen åldersgräns för att ta jägarexamen, men de praktiska proven kräver att Du har tillräckligt god fysik. Först när Du är 18 år kan Du med godkänd jägarexamen söka licens för eget vapen.

Sven-Olof Sandberg

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till individuell utveckling.

Kursmaterial

JRF:s bok Din väg till jägarexamen, som beställs genom kursledaren i samband med start men efter det att du fått en kallelse.

Inför ditt besök?

Medborgarskolan -Sal 5 Henry

• Kursstarten är preliminär och kan komma att ändras.
  • Observera att du alltid får en kallelse innan kursstart.
  • Ta del av våra allmänna villkor här.
  • Har du speciella behov så kontakta oss så ska vi försöka lösa dessa så smidigt som möjligt.
  • Portkod 0610

Rabatter och förmåner

Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 10% rabatt hos Akademibokhandeln och 6% rabatt hos Bokus. http://www.medborgarskolan.se/formaner/

Om folkbildning

Folkbildning är en utbildningsform som är fri, frivillig och tillgänglig för alla. Folkbildning innebär att kurser och studiecirklar anpassas efter deltagarna och att deltagarna har ett stort demokratiskt inflytande över utbildningens utformning.

Medborgarskolan

Gasverksgatan 17, Helsingborg