Göteborg
19 Sep 2024
Torsdagar
Nikolas Nilsson

Lär dig akvarellens speciella uttrycksmöjligheter - att få fram lyskraften och genomskinligheten.

Innehåll
Akvarell är en måleriteknik där man använder färger som är lösliga i vatten. Färgen består av pigment och Gummi arabicum, som är bindemedlet för akvarellfärger.

Genom historien har akvarell använts som en teknik för bildskapande på många olika sätt och i många sammanhang. Idag används akvarell av arkitekter, formgivare och olika bildskapare. Alltifrån skisser och målningar till illustrationer, färgprover och tryckförlagor kan göras i akvarell.

Vi går igenom hur man på olika sätt kan använda sig av denna färg och hur man använder sig av olika tekniker som vått-i-vått, lavering och utsparning. Med hjälp av olika övningar försöker vi öva upp ett seende som hjälper till när man bygger upp bilder. Vi går igenom olika färgskalor och hur man kan blanda de färger man vill ha.
Under träffarna tittar vi tillsammans på hur andra konstnärer använt sig av akvarelltekniken och reflekterar tillsammans över olika bilder.

För vem

Denna kurs är en fortsättningkurs och riktar sig till dig som gått vår grundläggande kurs eller motsvarande.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds kontinuerligt möjlighet att delta i vårt interna utbildningsprogram.

Kursmaterial
Material ingår inte i kursavgiften. Du behöver bland annat akvarellfärger, penslar, akvarellpapper, skissblock, blyertspenna och radergummi. Läraren går vid första tillfället igenom övrigt material.

Du får en kallelse till kursen innan kursstart. Som deltagare i Medborgarskolans kurser har du möjlighet att utnyttja vissa förmåner, läs mer på www.medborgarskolan.se/formaner
Vill du delbetala kursen? Här kan du läsa mer om hur du gör: https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/​ Kontakta oss för mer information ring 031-7551400.

Vill du veta mer om utbildningen? Kontakta Josefine Östberg, tel 031 755 14 94 eller josefine.ostberg@medborgarskolan.se

Medborgarskolan Göteborg Ateljé

Viktoriagatan 23, Göteborg