Karlstad
23 Maj 2024
Dag
Johan Bergsten

Har du lust att vistas mer på sjön i båt men saknar sjövana eller behöver uppdatera dina grundkunskaper? Då har vi en crash course i sjömanskap för dig!

Innehåll
Kursen vänder sig till dig som vill lära dig vett och etikett till sjöss och som vill ha koll på vilka skyldigheter du har när du befinner dig till sjöss från det att du har kastat loss med en båt.

Vi går igenom saker som:

• Vad behöver du tänka på när du har en båt och ger dig ut? T ex vid hyra av båt.
  • Vett och etikett - skyldigheter till sjöss
  • Redare och befälshavaransvar
  • Sjösäkerhet (tex alkohollagen, flytväst mm)
  • Väjningsregler
  • Sjökort
  • Utmärkning
  • Lägga till - vad bör jag tänka på
  • Plotter - farhågor med den
  • Utbildningar i sjöliv; vilka finns och hur kan man lära sig mer.

Kursen är perfekt för dig som vill lära känna och komma närmre att hyra, låna eller köpa en båt i framtiden.

Vi träffas en kväll på Medborgarskolan i Karlstad kl. 18:00-20:30.

Föreläsare
Johan Bergsten som är kursledare och examinator inom Medborgarskolan. Han arrangerar även båtpraktik för deltagarna i våra kurser och driver företaget Askersunds skärgårdstrafik.

Kursavgiften betalas i samband med anmälan här på hemsidan. Anmälan till kulturevenemang såsom konserter, föreläsningar eller liknande är bindande och avgiften återbetalas därför inte vid avanmälan.

Datum är preliminärt och kan vid behov flyttas fram. Kursen kan komma att ställas in om det inte blir tillräckligt många deltagare. Ju tidigare du anmäler dig, desto större chans att kursen startar.

Medborgarskolan följer Folkhälsomyndighetens direktiv kring smittspridning. Den här föreläsningen kommer max innehålla 12 deltagare och det finns bra med utrymme för social distans i kurslokalen.

Varmt välkommen!

Medborgarskolan Karlstad Fanfaren