Unga tycker till om framtidens lärande

Skolfröken och föräldrar har fått sällskap av nätet och nyfiket, uppkopplat lärande. Och minst lika viktigt som allmänbildning och tekniska färdigheter är att kunna samarbeta och hjälpas åt. Vår barn- och ungdomspanel funderar över hur, var och vad de lär sig – och vad som är bra att kunna i framtiden.

En artikel publicerad i Medborgarskolan Magasin hösten 2017
Text: Karin Jansson | Foto: Maria Hansson

17-årige Muaz Adbulrahman vill bli polis eller sjuksköterska. Kompisen Yacoub Youssef, även han 17 år, vill jobba med ekonomi. 13-åriga Anja Jansson är djurälskare och hoppas kunna jobba med sin hobby i framtiden, som veterinär eller djursjukvårdare. Hala Alrefay, 14 år, vill utbilda sig till arkitekt eller designer. Och nioåriga Märta Rönnberg känner att hon vill göra något som gör världen lite bättre.

– Jag vill ta hand om människor eller djur kanske? Jag har tänkt på att kanske bli läkare eller sjuksköterska, men ett problem är att jag inte tycker om att se blod.

Vi träffar dem på fritidsgården Grönan i Falun för att ta reda på vad de vill lära sig i framtiden och hur de tycker om att lära sig nya saker. De har alla olika mål och drömmar. Alla fem går i skolan. Hala var tio år när familjen kom till Sverige från krigets Syrien, vilket innebar att hon fick gå om ett år.

– Jag missade alla NO-ämnen för i Syrien har man det i högstadiet och jag var tvungen att sluta gå i skolan på grund av kriget efter sexan. När vi kom till Sverige fick jag gå om sjätte klass men det var inga problem. Jag tyckte att det var roligt. Muaz och Yacoub har varit i Sverige kortare tid och lär sig svenska.

– Jag försöker att umgås mycket med svenskar, jag lyssnar och lär mig språket, säger Muaz, och Yacoub nickar instämmande.

– Men när vi är här på fritidsgården och träffar kompisar som pratar arabiska så pratar vi ofta arabiska, säger han. Vi ska försöka prata mer svenska.

Märta tycker att skolan är jättebra men Anja längtar mer tills hon får komma ut och jobba.

– Jag tror inte att jag kommer att tröttna på att hålla på med djur, säger hon och berättar att hennes familj har schäfer, kungspyton, skäggagam – som är en slags ödla – och katt.

För Yacoub är det viktigare att skilja på hobby och arbete.

– Jag brukar programmera på fritiden och jag har startat ett företag med några kompisar från SFI som jobbar med programmering. Men eftersom det är min hobby så vill jag inte jobba med det, utan utbilda mig i ekonomi. Han berättar att han är helt självlärd.

– Jag har läst på internet och tittat på Youtube och försökt göra likadant.

Vi pratar om hur man lär sig saker. I skolan, förstås, men också via kompisar, internet och fritidsledare.

– När jag sjunger i min kör har vi en ledare som rättar oss om vi till exempel inte håller tonen eller sjunger falskt. Och så går jag på scouterna och där har vi en ledare som visar vad vi ska göra, till exempel hur man gör en knop och hur man gör upp eld. Och så lär vi oss mycket om djur och natur också, berättar Märta.

Sångintresset har hon gemensamt med de andra. Muaz brukar sjunga hemma och ibland för kompisar.

– Jag spelar fotboll också, i Hälsinggårdens AIK. Men jag skulle vilja bli bättre, både på fotboll och på att sjunga.

Hur gör du för att bli bättre?

– Går på träningar tre dagar i veckan och när jag sjunger frågar jag kompisar om det låter bra.

Hala brukar låna fritidsgårdens studio och spela in egenskrivna låtar.

– Jag har lyssnat mycket på rap och tycker att alla sjunger om samma saker, om orten och så där. Så jag ville göra något eget. Jag blandar tre språk; svenska, arabiska och engelska och skriver texter om samhället, säger Hala.

Är du självlärd?

– Ja. Och jag sjunger också mycket för kompisar och för min familj och alla säger att det låter bra. Jag ska faktiskt prova att lägga ut något på Youtube i dag så kanske jag kan få mer kommentarer.

Alla är överens om att det måste finnas ett intresse för att man ska kunna lära sig en sak riktigt bra.

– Det är en känsla när det klickar till, ungefär som när jag ser en kamera och känner att jag också vill fotografera! Då är det rätt, säger Hala.

Och när intresset finns, då kan man glömma både tid och rum.

Som när Yacoub programmerar, Anja pysslar med sina djur eller Hala sitter i studion.

– Studion är som mitt andra hem, jag kan vara där i timmar, säger hon.

Vad behöver man kunna i framtiden då?

Nioåriga Märta funderar en stund, innan hon säger:

– Det är viktigt att alla ska hjälpa varandra så att alla har det bra, för vissa har det inte så bra. Då måste vi alla hjälpas åt och de som kan saker ska göra rätt och visa dem som inte kan så bra. Hala och Muaz håller med.

– Att vara social är viktigt, att samarbeta med andra, säger Muaz.

– Om alla samarbetar blir samhället bättre, då kanske det blir mindre krig och konflikter. Utbildning tror jag också är viktigt.

Hur kommer vi att lära oss i framtiden?

– Det kommer att bli mer datorer, säger Anja. Att man lär sig över datorn mer.

– Mindre i klassrum, mer på internet, säger Yacoub.

Hala tror att vi kommer att lita mer på datorer i framtiden.

– Vi kommer att känna oss tryggare att jobba på datorer, alla som är unga nu lär sig ju att vara på internet och då kommer det vara naturligt att det är där man lär sig saker. Datorn kommer att vara det ställe dit man går för att lära sig och det kommer inte att vara något konstigt med det.

Kanske kan Märtas kör bli digital om tio år?

– Ja, jag tror det. Vi kanske kan ha sånglektioner via internet. Men jag tror också att det kommer att komma många nya elektriska uppfinningar som gör att vi kan göra nya saker som vi inte vet nu. Hela kören kanske kan träffas via internet i stället.


NÅGRA ANDRA BARN OCH UNGDOMAR TYCKER TILL...

Vad tror du att man behöver kunna i framtiden?

Lovisa Bjärbo, 5

Till exempel vore det bra att kunna flyga, hoppa högt och känna på solen. Att sitta på molnen och ha utsikt över hela vår värld.

Julia Andersson, 25

Jag tror att IT-teknik är bra att kunna i framtiden, många har inte jättekoll på det och då finns det säkert jobbmöjligheter.

Beppe Wahl, 10

Man måste kunna mer om datorer, allt kommer att vara digitalt. Det måste bli mer om miljöfrågor i skolan så att vi kan lösa de problemen.

Vendel Holmqvist, 8

Vi behöver bygga robotar som kan hjälpa oss bygga olika maskiner. Jag ska bygga robotar som tar hand om mamma och pappa när de blir gamla.

Olle Lindheden, 18

Jag tänker att det kan vara bra att kunna se skillnad på en tidsmaskin och en portal.

Milo Dimgård, 6

Man måste vara duktig på matte. För om man ska bli kung, statsminister eller miljonär så är det viktigt att kunna räkna pengar.

Hur vill du lära dig i framtiden?

Paulina Maciejko, 21

Jag läser sjuksköterskeprogrammet och tycker att den teknik som finns nu, med seminarium och föreläsningar via internet fungerar jättebra.

Lina Koski, 23

Jag gillar det traditionella klassrummet med en lärare som finns på plats, jag tycker inte om att plugga hemma.

Basel Al-Ahmad, 21

Genom att vara interaktiv och få en chans att prova på saker. Till exempel genom att ha praktik istället för att bara sitta och lyssna.

Vilja Forslund, 9

Jag vill vara med i en grupp på nätet med andra som vill samma sak. Det ska finnas en lärare och man ska kunna spela in egna filmer.

Virve Hallgren, 9

Att läraren kommer hem till en och i en app med en knapp för att leta efter läraren, en för att godkänna läraren och en för att sms:a läraren.

Dante Sjöström, 6

Det kommer att finnas skolor i framtiden också som man lär sig saker i men man kan också lära sig saker hemma.

Melvin Bergman, 8

Jag tycker att det fungerar bra med klassrum och lärare.

Hassan Ayash, 22

Jag vill lära mig praktiska saker utomhus och utbilda mig till fiskeguide. Jag lär mig bäst när någon visar och jag får prova.