Miljöcertifierade för femte året i rad

Medborgarskolan Mälardalen har för femte året i rad blivit miljöcertifierade. Marie Kim Lindström är gruppledare, verksamhetsutvecklare och ansvarig för hållbarhetsarbetet i regionen.

Vad är miljö och hållbarhet för dig?
Att tänka på miljö och hållbarhet handlar för mig att ta ansvar för samhället och jorden jag lever på. Vår planet är en väldigt vacker plats och den är vårt hem, och jag vill gärna se att framtida generationer ska kunna försätta att leva och njuta av vår natur.

Hållbarhet är ett väldigt stort begrepp och kan brytas ned i tre mindre kategorier – miljö/ekologisk, ekonomisk och social. Miljö handlar om att värna om en hållbar ekologi med rent vatten, hållbart jordbruk och en hållbar konsumtion och produktion av varor. Social hållbarhet syftar till att skapa en rättvis och fredlig värld för alla oavsett bakgrund och förutsättningar. Slutligen så handlar ekonomisk hållbarhet om att vi gör kloka och hållbara beslut gällande ekonomin. Dessa tre aspekter går även mycket in i varandra exempelvis att handla fairtrade och miljömärkt går in i alla tre.

191014_MEDBORGARSKOLAN14168 (1).jpg

Marie Kim Lindström, verksamhetsutvecklare och hållbarhetsansvarig

Hur tänker du att man som person kan bidra till ett mer hållbart samhälle?
Hemma så försöker jag på olika sätt att göra mitt liv hållbart och har snöat in mig på Zero waste. Långsamt försöker jag att byta ut plastsaker i hemmet mot hållbarare alternativ i exempelvis trä och metall. Jag försöker även att köpa mat med platsfria förpackningar, men där kan det vara lite svårare. Ett miniprojekt jag haft hemma nyligen är att sy fruktpåsar av min mormors gamla spetsgardiner. När det kommer till att försöka leva mer hållbart så tror jag det är viktigt att ha en förlåtande attityd för att det ibland inte blir som man har tänkt sig och att man tar ett litet steg i taget framåt.

Berätta lite om Medborgarskolan - vad betyder det att vara ett miljöcertifierat studieförbund?
För att få bli miljöcertifierad så genomför vi varje år en miljörevision där en extern miljörevisor kommer och går igenom all vår miljödokumentation och tittar på våra fysiska lokaler. Miljörevisorn undersöker att vi håller en god standard enligt miljölagar och att vi hela tiden utvecklas och blir bättre i vårt miljöarbete. Det innebär bland annat att vi behöver ha en tydlig dokumentation över vad man har gjort för positiva miljöförändringar och vad man har som mål att göra härnäst. Hållbarhetsansvarig tillsammans med två andra kollegor har uppföljningar fyra gånger per år där vi går igenom hur det går med miljöarbetet för oss. Alla våra förbättringar finns att läsa i vår Hållbarhetsberättelse.

Om man är intresserad själv av miljö och hållbarhet – finns det kurser, föreläsningar och workshops att gå på?
Absolut! En stor del av vårt hållbarhetsarbete finner du i vår verksamhet. Vi arrangerar allt från kurser, föreläsningar och workshops i återbruk, biodling, hållbara investeringar och naturvandringar. Vi samarbetar även med föreningar som bland annat håller på med geocaching. Skulle man även själv ha några idéer på någonting rörande hållbarhet man skulle vilja göra så är man välkommen att höra av sig. Det kan ju vara så att man har en idé på en kurs, eller är ett gäng vänner som har ett gemensamt intresse som man vill fördjupa sig, då hjälper vi gärna till att förverkliga detta.

Vad är du mest stolt över gällande Medborgarskolans miljöarbete hittills?
Oj vilken svår fråga! Jag tänker att det viktigaste i ett miljöarbete handlar om de saker man gör i det lilla, de saker man sen fortsätter att hålla i i längden, snarare än att man gör någon storstilad punktinsats. Däremot en sak som jag är stolt över är att en stor del av kollegorna inför verksamhetsplaneringen 2021 hade lyft in mål som berörde hållbarhet. Det gör mig stolt och glad, då det är ett kvitto på att vi har kommit långt i vårt miljö- och hållbarhetsarbete.

Vad ser du framöver är en stor utmaning inom miljö?
Jag tänker den största utmaningen är på politisk nivå, särskilt internationellt, att kunna komma överens om olika åtgärder. När det kommer till individnivå så är jag mindre orolig. Medvetenheten kring hållbarhet ökar, och vi som konsumenter sätter mer och mer press på företag att faktiskt ta sitt ansvar. Att arbeta med miljö och CSR (Corporate Social Responsibility) har mer och mer blivit en fråga om företags framtida överlevnad och ett krav som kunder har mot företagen.

Vi människor är fantastiska och unika varelser - vi är kreativa och uppfinningsrika, och vi är en av de få varelser som är medvetna om oss själva och den påverkan vi gör på vår omgivning. Dessa egenskaper gör mig övertygad att vi människor har goda förutsättningar att komma på smarta lösningar för att leva ett mer hållbart liv, om vi gör det tillsammans. Det är även det som är så fantastiskt med folkbildning där vi kan mötas, vidga vår förståelse kring något och komma med smarta lösningar tillsammans.

Läs mer om Medborgarskolans hållbarhetsarbete

Läs vidare om "Hållbarhet"

Hållbarhet

Folkbildning är ett viktigt samhällsåtagande. Att ta vårt samhällsansvar fullt ut innebär att systematiskt jobba för ökad hållbarhet – miljömässigt, socialt och ekonomiskt.