Odla hemma med rester från kylen – så gör du

Har du överblivna tomatskivor eller groddade potatisar i kylen? Släng inte! Oavsett om du har en stor trädgård eller bor i en liten lägenhet kan du lyckas med att odla din egen mat. Medborgarskolans kursledare berättar hur lätt det är att tänka lite mera hållbart komma i gång med odling.

- För mig är det lika naturligt att odla det man ska äta som att gå till matbutiken, säger Fredrik Andersson.

Han växte upp på en gård och har odlat olika grödor att äta sedan barnsben. Som miljöingenjör letar Fredrik dessutom alltid efter kul sätt att bidra till en hållbar utveckling, så när han under studietiden på KTH bodde i en liten, skuggig studentlägenhet funderade han på hur han skulle kunna odla mat hemma med de förutsättningarna. Då väcktes intresset att testa att odla både microgrönt och att plantera om grönsaker från affären.

- Jag har dessutom varit friidrottare på hög nivå och när man äter vansinniga mängder mat är det tacksamt att kunna odla själv, skrattar Fredrik.

Idag leder Fredrik kurser hos Medborgarskolan på distans, då han bor i Sydafrika. Där han arbetar med att designa infrastruktur för laddningsstationer i Europa och att på olika sätt inspirera till hållbar utveckling och hälsa. Själv odlar han helst tomater, potatis och microgrönt rika på antioxidanter.

Fredriks 3 bästa tips för dig som vill odla hemma

Släng inte – plantera!

Odla med rester från din egen kyl, det är både gott och hållbart! Spara stammen när du skivat upp en sallad och plantera om den. Har du tomater som börjar se lite trista ut i kylen så skiva dem och plantera hela skivor, skalet ger utmärkt näring till växten. Potatis som börjar få groddar kan du sätta i jord i en hink för att få egen färskpotatis till sommarens middagar.

Att odla om färska kryddor från affären är det bästa man kan göra, det går ganska fort och kräver inte så mycket förkunskap. Mynta och oregano är två örter som är enkla att komma i gång med. Klipp ner plantan eller ta en stickling som du låter få rötter i ett glas vatten. Plantera sedan om i näringsrik jord.

microgronsaker_odling-hallbarhet_kurser_medborgarskolan

Våga testa dig fram

Det allra bästa tipset är helt enkelt att experimentera, testa att plantera frukt och grönt som blir över hemma även om du inte tror att det kommer fungera! Kapa upp en sötpotatis, exotisk frukt eller en tomat, plantera och se vad som händer - så lär du dig vad som funkar och inte.

Material att ha hemma

Du behöver egentligen bara ha tre saker för att komma i gång; mat till växterna (näring), något att plantera i och vatten.

Exempel på saker att odla i: jord i en hink eller avklippt mjölk- eller äggkartong. Ett glas med vatten. Microgrönt går att odla i vanligt hushållspapper.

Exempel på näring: växtnäring som du köper, kompost eller att slänga med det näringsrika skalet när du planterar exempelvis tomater. Låt det gå 1-3 veckor efter plantering innan du matar växten med mer näring.

Bli inspirerad med en kurs - eller dela med dig av din kunskap som kursledare

Läs vidare om "Trädgård och odling"
man som odlar i trädgård  Medborgarskolan

Trädgård och odling

Lär dig mer om trädgård och odling! Vi erbjuder trädgårdskurser, föreläsningar om trädgård och odling samt diplomutbildningar inom trädgårdsdesign.

Läs vidare om "Sommarkurser"
Man målar en oljemålning utomhus

Sommarkurser

Varva sommarens vila med inspiration och nya kunskaper. Vi har roliga och spännande sommarkurser inom många områden. Ta en titt på vad som finns på din ort.

Läs vidare om "Spontanansökan kursledare"

Spontanansökan kursledare

Skicka gärna en spontanansökan till oss och berätta vem du är och varför du skulle tycka att det är inspirerande att dela med dig av dina kunskaper.