Kropp och hälsa

Lär dig HLR - om det ofattbara skulle hända

All kunskap är värdefull – och viss kunskap kan bokstavligen rädda liv. Inför alla hjärtans dag vill vi slå ett extra slag för utbildningar inom hjärt- och lungräddning. Tillsammans med Civilförsvarsförbundet ordnar Medborgarskolan kurser som gör dig förberedd om det ofattbara skulle hända.

När en person drabbas av hjärtstopp krävs snabba åtgärder. För varje minut innan påbörjad behandling minskar chansen till överlevnad med 10%. Om du vet hur man utför hjärt- och lungräddning och direkt kan påbörja det innan hjälp kommer, kan du öka chansen till överlevnad.

Patrik Svensson är instruktör inom Civilförsvarsförbundet och brinner för att hjälpa till att stärka samhället. Han är certifierad inom Hjärt-lungräddning genom Svenska HLR-rådet. Hos Medborgarskolan håller han i flertalet utbildningar inom HLR, krisberedskap i hemmet och mycket mer.

- Civilförsvarsförbundet utbildar människor i krisberedskap hemma, utomhus, hur man använder hjärtstartare och mycket mer. Under pandemin har vi hjälpt till med mycket logistik för de utsatta människor som till exempel inte kan handla mat eller mediciner själva, berättar Patrik.

I videon kan du se Patrik berätta hur hjärt- och lungräddning går till och vad du får lära dig under en utbildning i HLR.

Gå till videon på Youtube.com

Gå en kurs i HLR - kunskap för hjärtat

Med en utbildning inom HLR får du god insikt i vad man ska tänka på, hur man utför hjärt- och lungräddningen rätt och vad som är viktigt under behandlingen. Efter avslutad utbildning kan man även fortsätta bidra med sin kunskap genom att gå med i sms-livräddarna. Då får du som HLR-kunnig ett sms när det är någon i din geografiska närhet som får ett hjärtstopp och behöver hjälp. Du kan även gå med i Civilförsvarsförbundet och ta på dig ett uppdrag inom HLR eller andra uppgifter inom krisberedskap.

Här han du se alla kommande utbildningar som Patrik och hans kollegor på Civilförsvarsförbundet anordnar inom Medborgarskolan.