Tecken i tiden

När Jan Johanssons dotter var ett år konstaterade läkarna att hon var döv. Det blev en stor och omvälvande förändring för hela familjen. Och för Jan, som jobbade i fastighets- och byggbranschen, blev det också en helt ny karriär.

Började med en kvällskurs

– Jag gick omedelbart en kvällskurs i teckenspråk och sedan en teckenspråkslinje på folkhögskola. Det visade sig att jag hade lätt att lära, berättar han.

Därefter följde många år då Jan själv undervisade och dessutom skrev läromedel om teckenspråk och ickeverbal kommunikation, innan han gick tillbaka till sin tidigare yrkesbana. Men så blev han taggad av en före detta elev i ett inlägg på Facebook om att Medborgarskolan sökte kursledare i tecken som stöd. Och lågan tändes igen.

Tecken är en tillgång för fler än hörselskadade

– Behovet är så stort. Tecken är en otrolig tillgång inte bara för hörselskadade utan också för dem med språk- eller talstörning, autism eller dem som håller på att lära sig svenska. Man behöver inte alltid teckna vartenda ord utan förenklar tecknen för att få fram sitt budskap genom att förstärka de ord som är betydelsebärande, säger han.

Till hans kurser kommer alla möjliga människor – boendepersonal och personliga assistenter, föräldrar och anhöriga eller personer som bara är intresserade av kommunikation.

Illustrativa tecken roliga att lära sig

– Vi utgår från vardagens rutiner och vanliga fraser. Deltagarna har ofta frågor om egna situationer som uppstått under veckan. Ibland kan det bli lite fnissigt; tecken är ju väldigt illustrativa, så sånt som har att göra med till exempel toabesök blir ju alltid roliga att lära sig. Det glömmer de aldrig, säger han.

Vill lugna och peppa andra

För Jan, med sin långa erfarenhet som förälder, lärare och expert, är det också viktigt att dela med sig.

– Många föräldrar är oroliga och jag vet att det kan uppstå svåra situationer i kontakt med vård och skola. Då kan jag lugna och peppa.

Text: Sofia Eriksson | Foto: Tomas Eriksson

NAMN: Jan Johansson