Det här kan du göra under Earth Hour

Deltar du i Earth Hour? Här får du tips på saker du kan göra under tiden du är med i världens största klimatmanifestation!

25 mars 2022 |

Earth Hour startades 2007 av WWF (Världsnaturfonden), som ett sätt att uppmärksamma klimatfrågan. Under en timme släcker hushåll och företag all belysning, för att skicka en signal till beslutsfattare om att agera för klimatet. Det sker mellan klockan 20:30-21:30 sista lördagen i mars varje år.

Just nu, med anledningen av invasionen i Ukraina, kanske frågor kring klimat och miljö känns lite längre bort än vanligt – men WWF uppmanar alla att delta i Earth Hour som en solidarisk manifestation för att skapa en bättre värld.

Vad kan du göra under Earth Hour?

Här tipsar Medborgarskolan om tre aktiviteter du kan ägna dig åt under Earth Hour och hur du kan lära dig mer om hållbarhet generellt. Hos WWF kan du läsa mer om Earth Hour och få ännu fler idéer kring hur du kan delta – och bidra till en mer hållbar värld.

Ät en grön måltid tillsammans

Samla vänner eller familj, tänd levande ljus och laga en grön måltid som ni äter tillsammans under Earth Hour. Använd råvaror som är i säsong – just nu är det till exempel betor, palsternacka och vitkål – och som har lågt klimatavtryck.

Vill du bli bättre på att tänka hållbart i köket kanske en kurs i vegetarisk eller vegansk matlagning är något för dig?

Ha en återbrukskväll

Sy om gamla gardiner till en tygpåse, måla om en möbel för att ge den ett nytt uttryck, eller skapa smycken av saker som skräpar i kökslådan. Vi behöver alla hjälpas åt att tänka cirkulärt och återbruka saker vi redan har, istället för att köpa nytt hela tiden. Hämta inspiration bland Medborgarskolans återbrukskurser.

Testa hantverksaktivism

Sticka, virka, måla eller knåda fram viktiga budskap. Att uttrycka sina åsikter (om till exempel miljö- och klimatfrågor) genom hantverk är populärt och har till och med fått ett eget namn – hantverksaktivism eller craftivism på engelska.

Är hantverksaktivism något du är nyfiken på, kan du starta en studiecirkel tillsammans med andra som också vill lära sig mer om det.