Djur och natur

Stort intresse för Jägarskolan

Ulf Södergrann introducerades tidigt i livet till jakt, natur och dess möjligheter. I dag är han kursledare på Medborgarskolan i Västerås och har delat med sig av sin kunskap och erfarenheter i många år till blivande jägare.

Berätta om dig själv, vem är du och vad tycker du om att göra på fritiden?

Jag heter Ulf, bor och lever i Surahammar med fru och barn. Jag är utbildad civilingenjör och jobbar till vardags med fastighetsförvaltning på Volvo i Köping. Hade jag fått välja helt hade jag enbart sysslat med mina intressen för dykning, fiske och vandring, men i dag prioriterar jag jakten. Naturintresset har alltid legat nära hjärtat. Jag växte upp med en pappa som jagade, gjorde min första fjällvandring som nioåring och följde med ut på jakt som tolvåring. Sen har det bara fortsatt med diverse skogsaktiviteter. Under värnplikten som plutonchef för en pansarvärnsrobotpluton fick vi vara mycket ute i skogen. Under studietiden i norrland blev naturen en ännu mer naturlig del av vardagen.

Berätta lite om dig som kursledare och din kurs Jägarskolan.

Jag är väldigt engagerad och har fått till mig att jag har en bra balans mellan allvar och humor. Jag ser det även som en utveckling av mig själv och min utbildningsförmåga, det är ju en utbildning i det skarpa direkt för mig också.

Vad är det bästa med att vara kursledare?

Att vara kursledare är ju en förmån att få se människor som till en början är noviser inom området utvecklas. Att få se hur tio veckor kan öppna upp ögonen och den kunskapsutveckling som sker på tio veckor. Att vara med och bidra till att andra lyfter sin kunskap är roligt.

Hur kom du i kontakt med Medborgarskolan?

Jag tog kontakt för att se om det fanns något intresse bland flera studieförbund och fick god respons från Medborgarskolan. Sen dess har jag fortsatt hålla kurser.

Medborgarskolan i Mälardalen är miljöcertifierade, på vilket sätt tycker du att kursen Jägarskolan bidrar till ett mer hållbart samhälle?

Att ge deltagarna möjligheten att själva kunna ta del av klimatvänligt viltkött, bland annat. Det finns ju inte något bättre just nu än det egna viltköttet.

Vad skulle du vilja säga till någon som funderar att ta din kurs Jägarskolan?

Om de vill få tio veckors kvällsunderhållning och har ett intresse för natur, jakt och djur så är det helt rätt kurs att gå.