Kalmar
4 Jun 2024
Tisdagar
Stella Huber

Dans för hälsa är rörelseglädje, kravlöshet och gemenskap OBS två tider 15.30-17.00 & 18.00-19.30

Dans för hälsa är rörelseglädje, kravlöshet och gemenskap. Att dansa får oss att må bra och du behöver ingen tidigare erfarenhet av dans. Vi dansar enklare danser och gör övningar i en trygg gemenskap har kul och slappnar av tillsammans.

Innehåll:

Dans för hälsa handlar om att uppleva rörelser på olika sätt. Under danspassen kommer vi väcka kroppen genom mjuka rörelser för att sedan gå vidare till uppvärmningsdanser för att få igång energin. Vi fortsätter med fler enkla koreografier i olika dansstilar, allt från afro, modernt, poppiga låtar, lugna visor till folkdanser i balkanstil. Vi varvar med friare dansövningar där vi provar på olika uttryck och tempon i rummet, enskilt och tillsammans.

• 1ggr i veckan, 3 sammankomster
  • 2 tider att välja på, skriv vilken tid du vill anmäla dig till i kommentarsfältet
  • 15.30 -17.00 obs skriv i kommentarsfält
  • 18.00 - 19.30 obs skriv i kommentarsfält

Förkunskaper:

Inga tididgare erfarenhet av dans krävs

Ledaren

Stella Huber är utbildad i metoden Dans för hälsa och jobbar som danslärare på Oskarshamns folkhögskola. Hon tycker om att se människor växa och uppleva friheten och glädjen som dansen kan ge. Förutom danslärare har hon bakgrund i socialantropologi.

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

• För vuxna i alla åldrar
  • Kom i mjuka kläder
  • Man kan dansa med eller utan skor
  • Ta med vattenflaska
  • Ta med ett liggunderlag/yogamatta och filt
  • Läs mer om våra Allmänna villkor

Medborgarskolan och Folkbildningen

Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Kalmar sportcenter

Smålandsgatan 23, Kalmar