Karlstad
Fre-Sön
Georg Wickberg

Få platser kvar

Motorsågskörkort C är den utbildning som ger dig de teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter du behöver för att kunna använda motorsåg på ett säkert sätt vid avancerad trädfällning. Utbildningen sker i samarbete med Säker Skog.

Tyngdpunkten ligger på de moment som bedöms vid uppkörning för motorsågskörkort nivå C, som avancerad trädfällning och nedtagning av fastfällda träd.

Innehåll
Utbildningen ger dig kunskaper för att klara ett säkert arbete med motorsåg vid avancerad fällning, nedtagning av fastfällda träd, samt upparbetning i stormfälld skog. Vi går även igenom hur man använder olika kraftfulla fällhjälpmedel som vinsch, fällriktare och kilar.

När du har klarat din examination får du ditt motorsågskörkort. Körkortet intygar att innehavaren har kunskaper enligt Säker Skogs riktlinjer och kvalitetsnormer för körkortsnivå C. Pris för detta ingår inte i deltagaravgiften utan tillkommer med ca 300 kronor.

Upplägg

Teori och praktik delas upp på 3 tillfällen. Kursen bygger på att du läser materialet i förväg och kommer väl förberedd att göra examination.

Första tillfället är ni på Medborgarskolan i Karlstad för teori. Andra och tredje dagen är ni utomhus för övning och övningsplatsernas läge varierar berodde på vart vi får objekt för kursen. Övningsplatsen får ni av kursledaren första kursdagen.

Vi bjuder på lunch alla dagar. Informera oss vid anmälan om du har specialkost eller allergier.

1. Fredag den 12 april  kl. 08:00-16:00
2. Lördag den 13 april kl. 08:00-16:00
3. Söndag den 14 april kl. 08:00-16:00

Förkunskaper
Motorsågskörkort nivå A och B, samt därtill 80 timmars lämplig praktik, alternativt bedömd lämplighet av certifierad instruktör.

Ledare för kursen är Georg Wickberg. Han har arbetat med skogsbruk i snart 40 år och har lång erfarenhet av eget företagande med egen skog, manuell avverkning med motorsåg, skottning och skördesavverkning. Dessutom var han svensk mästare i skog 2002 och 2011.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
Kursmaterial får du av oss vid kursstart och du läser på det till första kurstillfället.

Ta med personlig skyddsutrustning så som hjälm, sågskyddsbyxor, sågskyddsstövlar, EN471-klassad signalväst, handskar och jacka, motorsåg, bensin och olja till de kurstillfällen som är i skogen. Visst material finns att låna på plats.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du även 6 % rabatt på Bokus och 10 % rabatt på Akademibokhandeln. Rabatten gäller böcker, pappers- och kontorsvaror. Kontakta oss för att få rabattkoden.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Karlstad Fanfaren

Gustaf Anders Gata 7B, Karlstad