En person arbetar framför en laptop
Diplomutbildning

Diplomutbildning: Självbiografiskt skrivande, grund

Distans
19 Jul 2024
Mån-Ons, Fre-Sön
8 495 kr

Drömmer du om att skriva en självbiografi, men vet inte hur du ska börja? Med vår diplomutbildning får du en grundutbildning i att skriva självbiografisk text.

I vår diplomutbildning Självbiografiskt skrivande får du kunskap som möjliggör att du kan komma igång med din självbiografi. Du lär dig om förarbete, gestaltning, textstruktur, perspektiv, ”kill your darlings” och redigering av texter. Du får också en grundläggande kunskap kring olika sätt att ge ut din bok, när den är klar. Utbildningen ges via Zoom.

Utbildningens innehåll i sammanfattning:
•    Förarbete: research och planering av din bok.
•    Gestaltning: olika sätt att gestalta personer och miljöer.
•    Textstruktur: hur får du dina läsare att fastna för din självbiografi redan på första sidan?
•    Perspektiv: vilket berättarperspektiv passar bäst för din text?
•    ”Kill your darlings”: vad bör du undvika att skriva om i din självbiografi? Vad måste du plocka bort i slutändan från din text?
•    Redigering: hur redigerar du din bok när råmanuset är klart?
•    Publicering: hur får du din bok publicerad?

Efter avslutad utbildning har du verktyg för att kunna skriva en självbiografi. Du får diplom i självbiografiskt skrivande.
För att erhålla ett diplom krävs minst 80% närvaro och att du blivit godkänd på examinationen.
Som deltagare kommer du huvudsakligen arbeta med din egen text. Du kommer att få skrivuppgifter utifrån de olika delarna i utbildnigen, för att öva på det du har lärt dig i teorin. Du kan antingen jobba utifrån teorin i din egen text, som du redan har påbörjat innan kursens start, eller så arbetar du på en helt ny text under utbildningens gång. Observera att du inte kommer att bli klar med din självbiografi under kursen, utan syftet är att du ska få verktyg för att sedan bli klar på egen hand.

Upplägg
Utbildningen är på distans via mötesprogrammet Zoom. Utbildningen utförs enligt schema även om du har lektioner på distans. Utbildningen innefattar 36 klocktimmar (dvs 48 studietimmar) fördelat på 12 sammankomster. Vi träffas via Zoom 8.30-11.30 den 19 juli - 24 juli och 26 juli - 31 juli.
Efter sista utbildningsdag får du din examensuppgift och du har du en vecka på dig att lämna in uppgiften. Uppgiften består av ett skriftligt prov på det du lärt dig under utbildningen.

Förkunskaper
Alla är välkomna. Inga förkunskaper krävs då utbildningen är anpassad för dig som är nybörjare. Det spelar ingen roll om du redan har börjat på din självbiografi, eller om du vill börja med den under utbildningens gång. Du behöver kunna hantera Word och kunna närvara på lektionerna via Zoom.

Utbildningsmaterial
Du behöver tillgång till dator och hörlurar med mikrofon för Zoommötena. Dessutom behöver du tillgång till Word eller liknande skrivprogram.

Utbildare
Rosi Hageberg är en mycket engagerad och pedagogisk lärare som har hållit en mängd olika kurser och utbildningar i ca 20 års tid. Hon är legitimerad lärare i svenska och svenska som andraspråk och har arbetat som lärare i sammanlagt 14 år. Hon har gått flertalet skrivutbildningar, bland annat ”Biografiskt berättande” på Nordiska folkhögskolan i Kungälv.
Hon är dessutom diplomerad skrivterapeut och arrangerar skrivretreater, workshops och föreläsningar kring reflekterande skrivande. Hennes självbiografi ”Det är inte jag, det är du. Att göra slut med Gud” kommer ut i april 2024.

Anmälan
Vi förbehåller oss rätten att ställa in utbildningen vid för få anmälda och korta den vid färre än sex deltagare. Vi startar vid fyra deltagare och kommer vara max åtta deltagare. Anmälan är bindande!

Finansiering
Utbildningen är inte studiemedelsberättigad.
Vill du betala med faktura, välj Medborgarskolan faktura. Vill du delbetala skriv i meddelanderutan att du vill delbetala. Det går att dela upp fakturan på upp till tre delar.

skane@medborgarskolan.se

Deltagaravgift: 8 495 kr